De rol van informatie- en communicatietechnologie voor het verhogen van zelfsturend leren in het basisonderwijs.

  • Van Braak, Johan, (Administrative Promotor)

Project Details

Description

Het huidige onderwijs wordt geconfronteerd met verschillende onderwijsvernieuwingen. Twee belangrijke vernieuwingen zijn enerzijds de invoering van informatie- en communicatietechnologie en anderzijds de invoering van nieuwe leervormen zoals zelfsturend leren. In dit onderzoeksvoorstel wordt onderzocht in welke mate informatie- en communicatietechnologie behulpzaam kan zijn om zelfsturend leren in het basisonderwijs te verhogen.
In het eerste jaar zullen hiertoe twee stappen worden ondernomen om dit doel te bereiken: een grondige literatuurstudie zal plaatsvinden met als doel de mogelijkheden en belemmeringen van informatie- en communicatietechnologie voor zelfsturend leren theoretisch te beschrijven. De vakliteratuur zal worden bestudeerd, alsook de leerplannen van het basisonderwijs in Vlaanderen met betrekking tot het onderwerp zelfsturend leren. In een tweede stap wordt geëxploreerd welke initiatieven in het buitenland bestaan inzake ICT-toepassingen met als doel het zelfsturend leren te verhogen.
AcronymOZR713
StatusFinished
Effective start/end date1/01/0231/12/03

Keywords

  • Attitudes
  • information-and communicationtechnology
  • home study learning
  • educational reform
  • ICT learning
  • primary education
  • education
  • learning process

Flemish discipline codes

  • Pedagogical and educational sciences