Leerprocessen van volwassenen in kunstmusea: onderzoek naar de effectiviteit van educatieve programma's en middelen kunstmusea in Vlaanderen.

  • Elias, Willem (Administrative Promotor)
  • Van Moer, Eva, (Collaborator)

Project Details

Description

Volgende onderzoeksvragen staan in het onderzoeksproject centraal:
Hoe construeren volwassenen betekenis aan de hand van gesprekken tijdens hun interactie met kunstobjecten?
In hoeverre dragen hulpmiddelen (educatieve programma’s en middelen) bij tot deze betekenisconstructie?


De interactie tussen de volwassen bezoeker en het kunstgebeuren wordt vastgelegd aan de hand van gesprekken. Gesprekken in musea zijn immers vanzelfsprekende en betekenisvolle processen en producten van museumervaring (Leinhardt & Crowley, 1998). Het zijn verbale momenten die gedurende en naar aanleiding van museumbezoek gevoerd worden. Ze leggen de klemtoon op betekenis en ervaring.
In dit onderzoek wordt gefocust op de gesprekken die gevoerd worden tijdens het bekijken van kunstobjecten in musea met een collectie van moderne en hedendaagse kunst. Het is de bedoeling om na te gaan op welke manier de bezoeker kijkt naar het kunstobject en welke betekenissen hij uit deze interactie haalt. De klemtoon ligt hier op het gebruik van hulpmiddelen tijdens de interactie.
AcronymOZR938
StatusFinished
Effective start/end date1/01/0431/12/07

Keywords

  • learning

Flemish discipline codes

  • Pedagogical and educational sciences