Perceptie van de orkestklankkleur bij de vertolking van pianomuziek: naar een symbiose van idee en verklanking

Project Details

Description

In het compositorisch proces van muziek neemt de parameter klankkleur naast vormbewustzijn een belangrijke plaats in. In die mate zelfs dat niet alleen de bezetting, maar o.m. ook de samenklank en de speeltechnieken bepaald worden vanuit de te realiseren klankkleuren. In de 19de eeuw ontwikkelt zich het symfonieorkest. Dit veelzijdig en groot klankapparaat - al dan niet met uitbreiding van bepaalde secties - inspireerde meerdere generaties componisten tot het experimenteren met ongekende klankkleuren. Het karakter, de poëzie en effectrijke passages hangen onlosmakelijk samen met het instrumentaal timbre. De meest prominente rol krijgt de parameter klankkleur in het impressionisme aan het eind van de 19de eeuw.
Maar ook in het solorepertoire leefde de 'orkestrale' gedachte. In de literatuur zijn er diverse verwijzingen naar het orgel als een 'eenmansorkest', maar ook de piano, hoewel minder herkenbaar, heeft zijn 'orkestrale component'. Essentieel hierbij is de visie van de uitvoerder die het orkestrale concept op een persoonlijke en artistiek verantwoorde wijze kan vertalen naar de context van het klavier.
AcronymKCBACA10KV
StatusFinished
Effective start/end date1/10/1030/09/13

Flemish discipline codes

  • Civil and building engineering