@article{9a4bf892677948d69b7c789b9c32ce45,
title = "Agressie op het spoor",
abstract = "De media besteden bijzonder veel aandacht aan agressie in het openbaar vervoer. Toch zien we relatief weinig aandacht binnen de wetenschappelijke wereld voor deze problematiek. Nochtans zouden personeelsleden van openbaar vervoer disproportioneel en met zwaarder verbaal geweld geconfronteerd worden dan andere beroepen in de (semi)openbare ruimte (Van Welzenis & Aelter, 2006). Helaas ontbreekt recenter onderzoek om deze uitspraak te staven. Het constant absorberen en verwerken van stromen agressie eist niettemin op termijn een zware tol van het personeel (Hochschild, 1983) en verdient dus de nodige aandacht. We gaan in deze bijdrage dan ook in op de aard en de omvang van de agressie tegen treinbegeleiders en inventariseren de mogelijke manieren om met deze agressie om te gaan. We willen dit fenomeen beter onder de aandacht krijgen en zo tot betere werkomstandigheden voor de begeleiders komen. Hoewel we in de locomotieftekst het vermoeden lezen dat er vandaag betere registratiemethoden voor incidenten zijn, bekijken we of dat eveneens van toepassing is voor de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Wanneer de doorstroom van informatie beperkt wordt, is het immers onmogelijk met een aangepast beleid op de proppen te komen. Het gevoerde beleid is in dat geval gebaseerd op een selectieve weergave van de realiteit. Bedrijven beschikken niet over de mogelijkheid om elk probleem met dezelfde intensiteit aan te pakken. Het stellen van de juiste prioriteiten is dus belangrijk. Pas wanneer de omvang van een fenomeen duidelijk is, kan men er zeker van zijn dat het probleem de aandacht krijgt die het verdient. We inventariseren de factoren die correct cijfermateriaal in verband met agressie tegen treinbegeleiders in de weg staan en hopen hierdoor bij te dragen tot een beter registratiesysteem. Dat maakt op zijn beurt een beter beleid mogelijk. In wat volgt staan we allereerst stil bij de definitie en de motivatie van agressie. Deze invulling is noodzakelijk om ons onderzoek te kaderen. We lichten vervolgens de gebruikte methodologie toe. Ons eigen onderzoek is immers de insteek van dit artikel. Daarna staan we uitgebreid stil bij de omvang van agressie tegen begeleiders. We besteden de nodige aandacht aan de factoren die correct cijfermateriaal in de weg staan. Vervolgens kijken we naar de aard van de problematiek en reiken we een benadering aan om hiermee om te gaan. Ten slotte geven we nog een conclusie met aanbevelingen mee.",
keywords = "agression, agressie, nmbs, treinbegeleiders",
author = "Iris Steenhout",
year = "2014",
month = sep,
day = "1",
language = "Dutch",
volume = "67",
pages = "56--65",
journal = "Orde van de dag. Criminaliteit en samenleving",
issn = "1781-9210",
}