Bing Crosby, Heitor Villa-Lobos en Maurice Ravel op het strand: mediërende en gemedieerde muziek in _Something Cloudy, Something Clear_ van Tennessee Williams

Laura Michiels

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingMeeting abstract (Book)

Abstract

Muziek speelde een belangrijke rol in de carrière van Tennessee Williams (1911-1983). In zijn theaterteksten zijn zeer diverse referenties te vinden naar muzikale genres, specifieke muzikanten en componisten. Bovendien vergeleken zowel Williams als de mensen met wie hij samenwerkte zijn schrijfpraktijk met muziek. In 1950 schreef de theaterauteur bijvoorbeeld een brief naar producer Irene Mayer Selznick waarin hij beweerde dat een toneelstuk niet zo veel van bladmuziek verschilt. Ook gebruikte regisseur Elia Kazan de term "aria's" om naar de lange toespraken te verwijzen die veel van Williams' personages typeren. In mijn presentatie zal ik het hebben over _Something Cloudy, Something Clear_ (1981), het voorlaatste stuk van Williams. De tekst bestaat voornamelijk uit een fictieve voorstelling van de eerste liefdesrelatie van de schrijver en van de gebeurtenissen die aan zijn eerste professionele theaterproductie voorafgingen. _Something Cloudy_ is gebaseerd op feiten die zich veertig jaar voor het voor het eerst opgevoerd werd voordeden in Provincetown, Massachusetts. Het wekt daarom geen verbazing dat verschillende critici de tekst beschouwen als een voorbeeld van "ongemedieerde" autobiografie. Velen beschrijven de protagonist als "August/Williams" en doen op die manier het onderscheid tussen de auteur en zijn personage vervagen. Ik ben er echter van overtuigd dat de tekst net sterk de nadruk legt op (zijn eigen) mediëring en zal in mijn lezing tonen hoe dit gebeurt door te focussen op de rol van muziek.
Original languageDutch
Title of host publication4de CLIC-Studiedag
PublisherVrije Universiteit Brussel
Publication statusPublished - 12 Dec 2014

Keywords

  • Something Cloudy, Something Clear

Cite this