Projects per year
Abstract
Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen tussen leerlingen (in de klas) en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte literatuurstudie richt zich op de effectiviteit en efficiëntie van die didactische werkvormen die zich focussen op het ontwikkelen van maximale leerkansen voor alle leerlingen. Er zijn twee manieren om met verschillen tussen de leerlingen in de klas om te gaan. Enerzijds door op maat van kleine groepen en/of individuen onderwijs te geven (divergeren), anderzijds door diversiteit samen te brengen (convergeren), zodat de verschillen tussen de leerlingen complementair werken. Het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende didactische werkvormen die er vandaag voorhanden zijn om differentiërend te werken en de wijze waarop deze kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.
Online worden uitgewerkte praktijkvoorbeelden aangereikt.
Dit boek levert informatie vanuit wetenschappelijke literatuur en voorbeelden vanuit reële klassen aan voor het vormgeven van een leeromgeving die aan de slag gaat met de mogelijkheden van élke leerling.
Over de auteurs:
Catherine Coubergs is als doctoraatsstudent verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel.
Katrien Struyven, Nadine Engels, Wouter Cools en Kristine De Martelaer zijn als (vak)didactici betrokken bij de specifieke lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij zijn tevens verbonden aan respectievelijk de faculteiten Psychologie en Educatiewetenschappen, Lichamelijke opvoeding en Kinesitherapie en/of het Interfacultair Departement Lerarenopleiding.
Online worden uitgewerkte praktijkvoorbeelden aangereikt.
Dit boek levert informatie vanuit wetenschappelijke literatuur en voorbeelden vanuit reële klassen aan voor het vormgeven van een leeromgeving die aan de slag gaat met de mogelijkheden van élke leerling.
Over de auteurs:
Catherine Coubergs is als doctoraatsstudent verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel.
Katrien Struyven, Nadine Engels, Wouter Cools en Kristine De Martelaer zijn als (vak)didactici betrokken bij de specifieke lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij zijn tevens verbonden aan respectievelijk de faculteiten Psychologie en Educatiewetenschappen, Lichamelijke opvoeding en Kinesitherapie en/of het Interfacultair Departement Lerarenopleiding.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Leuven |
Publisher | Acco |
Number of pages | 104 |
ISBN (Print) | 978-90-334-9194-8 |
Publication status | Published - 2013 |
Publication series
Name | Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek |
---|
Keywords
- Differentiated instruction
Projects
- 1 Finished
Research output
- 1 Commissioned report
-
Binnenklasdifferentiatie: leerkansen voor alle leerlingen (Eindrapport – 20 december 2012). Onderzoeksopdracht voor een praktijkgerichte literatuurstudie vanuit de Vlaamse Onderzoeksraad (VLOR).
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., De Martelaer, K. & Cools, W., 2012, Vrije Universiteit Brussel. 107 p.Research output: Book/Report › Commissioned report
Activities
- 1 Talk at a public lecture/debate
-
Mentorenopleiding BEO, begeleiding van Module 3 over ‘begeleiden en beoordelen’
Katrien Struyven (Speaker)
6 Mar 2013Activity: Talk or presentation › Talk at a public lecture/debate