Abstract
E-commerce vormt een belangrijk onderdeel van het huidige en toekomstige consumptiepatroon, en het verandert de logistieke organisatie en transport stromen. Die transport stromen hebben een negatieve ecologische en maatschappelijke impact, ondanks dat net pakjesleveringen een logistiek segment zijn waarbinnen reeds duurzaamheidsinspanningen gerealiseerd zijn. Er is reeds veel onderzoek gedaan naar de duurzaamheidsimpact van online-leveringen, en er heerst consensus onder academici dat er significante verschillen zijn in de duurzaamheid tussen de leveropties. Deze verschillen zijn echter afhankelijk van de leverlocatie, levertermijn, ingezette voertuigen, consumentenverplaatsing, omnichannel- en retourgedrag en de leveromgeving en daaraan verbonden drop densiteit en nabijheid van het distributiecentrum. Door deze vele variabelen is het niet evident om e-retailers en consumenten te ondersteunen met onderbouwde en doeltreffende informatie die hen in staat kan stellen om duurzaamheid als criterium op te nemen in hun aangeboden/gekozen leveropties. Deze studie brengt de duurzaamheidsimpact van e-commerce leveringen in België in kaart, in zijn geheel, op e-retailer-niveau, postcode niveau en adresniveau net met als doel om deze informatie aan te bieden De consumentenverplaatsing zijn samengesteld op basis van meerdere bevragingen, goed voor 5.000 respondenten. Er zijn daaruit emissie- en externe kostenfuncties opgesteld die berekening houden met type goed, afgelegde afstand, en woonplaats en bijgevolg nabijheid van afhaalpunten en aanwezigheid van openbaar vervoer. De impact en emissies van de logistieke stromen zijn berekend aan de hand van het TRABAM model, en dit voor bijna 5 miljoen pakjes verspreid over verschillende e-retailers en pakketbezorgers. De resultaten tonen dat de jaarlijkse maatschappelijke en ecologische impact van online leveringen in België 188 miljoen euro bedraagt. Indien de consument zich binnen een straal van 2 kilometer van het winkelpunt bevindt, is dit gemiddeld gezien de meest duurzame leverlocatie. Binnen een straal van 1 kilometer van het afhaalpunt – hetgeen het geval is voor stedelijke omgevingen en dorpskernen – is deze gemiddeld duurzamer dan de thuislevering, die dan weer de duurzaamheidsvoorkeur geniet in de andere gevallen. Bijgevolg dient de communicatie voor e-retailers en naar consumenten gebaseerd te zijn op adresgegevens eerder dan postcode gegevens of algemenere richtlijnen.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Vervoerslogistieke Werkdagen 2025 |
Publisher | University Press |
Pages | 93-111 |
Number of pages | 18 |
Publication status | Published - 2025 |