Abstract
Deze studie werd opgezet om de impact van de kurkoefening op de articulatorische precisie en spraakverstaanbaarheid te onderzoeken. De kurkproef is een articulatieoefening waarbij de mondopening geforceerd wordt door een kruk tussen de tanden te fixeren. 18 radiostudenten van het Rits (Erasmushogeschool Brussel) werkten mee aan dit onderzoek. Van elke proefpersoon werd een spraakstaal opgenomen voor (pretest = A) en na (posttest= B) de kurkoefening. De controlegroep (n=9) voerde de kurkoefening slechts één maal uit, terwijl de experimentele groep (n=9) de kurkoefening, drie weken lang, elke dag 3 minuten uitvoerde. Alle spraakstalen werden perceptueel op kwaliteit beoordeeld door een ervaren luisterpanel (n=3). De radiostudenten beoordeelden hun eigen spreken aan de hand van een visueel analoge schaal (VAS).
De spraakverstaanbaarheid van de experimentele groep werd post-training significant beter beoordeeld (p = 0.022) dan de controlegroep door het luisterpanel. Er was ook een significant verschil tussen de experimentele- en de controlegroep (p = 0.012) voor de perceptuele zelfbeoordeling in het voordeel van de experimentele groep.
Uit deze studie blijkt dat het herhaald uitvoeren van de kurkoefening resulteert in een duidelijk hoorbare verbetering van de articulatorische precisie en de spraakverstaanbaarheid.
De spraakverstaanbaarheid van de experimentele groep werd post-training significant beter beoordeeld (p = 0.022) dan de controlegroep door het luisterpanel. Er was ook een significant verschil tussen de experimentele- en de controlegroep (p = 0.012) voor de perceptuele zelfbeoordeling in het voordeel van de experimentele groep.
Uit deze studie blijkt dat het herhaald uitvoeren van de kurkoefening resulteert in een duidelijk hoorbare verbetering van de articulatorische precisie en de spraakverstaanbaarheid.
Translated title of the contribution | Effectiveness of the cork excercise on the articulatory precision and intelligibility in professional voice users. |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 27-31 |
Number of pages | 5 |
Journal | Logopedie (Herentals) |
Volume | 28 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 1 Feb 2015 |
Keywords
- profesional voice users
- articulation
- cork exercise