Abstract
In deze studie onderzoeken we de relevantie van kunstzinnige vorming binnen een onderwijssetting. De operaworkshops van de Brusselse Koninklijke Muntschouwburg voor het Nederlandstalig lager onderwijs fungeren als casestudy. Door middel van kwalitatief onderzoek, m.n. focusgroepen en diepte-interviews, worden de data verzameld bij leerkrachten uit Vlaamse en Brusselse scholen.
In welke mate slaagt de Muntschouwburg erin om te zorgen voor een brede instroom (conform met hun filosofie) en een grotere deelname aan de operaworkshops? Daarnaast wil deze studie peilen naar hoe de kwaliteit van de operaworkshops geoptimaliseerd kan worden. We stellen hierbij de vraag hoe een instelling ervoor kan zorgen dat haar diensten toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk kinderen? Welke verantwoordelijkheid draagt een educatieve werking en hoe kunnen ze hun doelstellingen invullen?
Het is eigen aan een culturele instelling, zoals de Koninklijke Muntschouwburg, om zich te bezinnen over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en de legitimering van subsidies. Opera wordt gepercipieerd als een complexe, elitaire en een vergrijzende kunstvorm. Dit blijkt ondermeer uit onderstaand citaat: "Opera is de meest complexe, sociaal-maatschappelijk hoogst ingeschaalde, ruimst gefinancierde en misschien ook wel meest artificiële theatervorm. Na een vierhonderdjarige geschiedenis worden er nog steeds waardevolle pogingen ondernomen om opera artistiek te voeden en te ontwikkelen. Pogingen die alleen een kans van slagen hebben als zij vanuit vrijheiden integriteit tot stand komen, dus van onderuit, vanuit de culturele ontwikkelingen rondom opera" (Bruls, 2007:69).
Blokland (1995) indachtig hebben ook kinderen recht op een autonoom bestaan. Kinderen zijn onlosmakelijk verbonden met hun ouderlijk milieu, opvoeding en met de school waarbinnen ze een opleiding volgen. Door het aanbieden van alternatieve keuzemogelijkheden (zoals opera educatie) kan men kinderen vormen tot kritische, maatschappelijk bewuste burgers en pogen sociale ongelijkheid weg te werken.
Deze studie wil dan ook de brug slaan tussen culturele, opvoedkundige en beleidsmatige factoren en met de participanten aan deze conferentie in discussie gaan omtrent de nood aan cultuureducatie in o.a. het lager onderwijs.
Indicatieve literatuurlijst
Bamford, A. (2007) Onderzoeksrapport kwaliteit en consistentie kunst- en cultuureducatie in
Vlaanderen. Brussel: Canon Cultuurcel.
Best, D. (1992) The rationality of feeling. Understanding the arts in education. London: Falmer
Press.
Bevers, T. (Red.) (2001) A must of a-muse. Arts and culture in Education: Policy and practice in
Europe. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
Blokland, H. (1995) Wegen naar vrijheid. Autonomie, emancipatie en cultuur in de westerse
wereld. Amsterdam: Boom.
Bruls, W. (2007) Opera is niet alleen voor melomanen. Boekmancahier, 71 (19), pp.66-68.
Laenen, A. M. L. (2007a) Why opera Education? Five case studies of views in a European context.
(onuitgegeven doctoraatsverhandeling) Leeds: University of Leeds.
Nagel, I., Ganzeboom, H. & Haanstra, F. (1996) Cultuurdeelname in de levensloop: de invloed van
ouders, school en buitenschoolse kunsteducatie. Utrecht: LOKV [Katernen Kunsteducatie].
Read, H. (1967) Education through arts. London: Faber & Faber.
In welke mate slaagt de Muntschouwburg erin om te zorgen voor een brede instroom (conform met hun filosofie) en een grotere deelname aan de operaworkshops? Daarnaast wil deze studie peilen naar hoe de kwaliteit van de operaworkshops geoptimaliseerd kan worden. We stellen hierbij de vraag hoe een instelling ervoor kan zorgen dat haar diensten toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk kinderen? Welke verantwoordelijkheid draagt een educatieve werking en hoe kunnen ze hun doelstellingen invullen?
Het is eigen aan een culturele instelling, zoals de Koninklijke Muntschouwburg, om zich te bezinnen over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en de legitimering van subsidies. Opera wordt gepercipieerd als een complexe, elitaire en een vergrijzende kunstvorm. Dit blijkt ondermeer uit onderstaand citaat: "Opera is de meest complexe, sociaal-maatschappelijk hoogst ingeschaalde, ruimst gefinancierde en misschien ook wel meest artificiële theatervorm. Na een vierhonderdjarige geschiedenis worden er nog steeds waardevolle pogingen ondernomen om opera artistiek te voeden en te ontwikkelen. Pogingen die alleen een kans van slagen hebben als zij vanuit vrijheiden integriteit tot stand komen, dus van onderuit, vanuit de culturele ontwikkelingen rondom opera" (Bruls, 2007:69).
Blokland (1995) indachtig hebben ook kinderen recht op een autonoom bestaan. Kinderen zijn onlosmakelijk verbonden met hun ouderlijk milieu, opvoeding en met de school waarbinnen ze een opleiding volgen. Door het aanbieden van alternatieve keuzemogelijkheden (zoals opera educatie) kan men kinderen vormen tot kritische, maatschappelijk bewuste burgers en pogen sociale ongelijkheid weg te werken.
Deze studie wil dan ook de brug slaan tussen culturele, opvoedkundige en beleidsmatige factoren en met de participanten aan deze conferentie in discussie gaan omtrent de nood aan cultuureducatie in o.a. het lager onderwijs.
Indicatieve literatuurlijst
Bamford, A. (2007) Onderzoeksrapport kwaliteit en consistentie kunst- en cultuureducatie in
Vlaanderen. Brussel: Canon Cultuurcel.
Best, D. (1992) The rationality of feeling. Understanding the arts in education. London: Falmer
Press.
Bevers, T. (Red.) (2001) A must of a-muse. Arts and culture in Education: Policy and practice in
Europe. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
Blokland, H. (1995) Wegen naar vrijheid. Autonomie, emancipatie en cultuur in de westerse
wereld. Amsterdam: Boom.
Bruls, W. (2007) Opera is niet alleen voor melomanen. Boekmancahier, 71 (19), pp.66-68.
Laenen, A. M. L. (2007a) Why opera Education? Five case studies of views in a European context.
(onuitgegeven doctoraatsverhandeling) Leeds: University of Leeds.
Nagel, I., Ganzeboom, H. & Haanstra, F. (1996) Cultuurdeelname in de levensloop: de invloed van
ouders, school en buitenschoolse kunsteducatie. Utrecht: LOKV [Katernen Kunsteducatie].
Read, H. (1967) Education through arts. London: Faber & Faber.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Conferentie Onderzoek in Cultuureducatie 2009, Zwolle (the Netherlands) |
Publisher | Cultuurnetwerk Nederland |
Publication status | Published - 22 Jun 2009 |
Event | Finds and Results from the Swedish Cyprus Expedition: A Gender Perspective at the Medelhavsmuseet - Stockholm, Sweden Duration: 21 Sep 2009 → 25 Sep 2009 |
Conference
Conference | Finds and Results from the Swedish Cyprus Expedition: A Gender Perspective at the Medelhavsmuseet |
---|---|
Country/Territory | Sweden |
City | Stockholm |
Period | 21/09/09 → 25/09/09 |
Keywords
- cultural education