De sociale gelaagdheid van schoolse achterstand in GOK en niet-GOK scholen

Karen Van Aerden, Bea Cantillon

Research output: Working paper

Abstract

Dit artikel behandelt de sociaal bepaalde ongelijkheid in het Vlaams lager onderwijs in
relatie tot het GOK-beleid. We kijken in het bijzonder naar de sociale gelaagdheid van het
oplopen van onderwijsachterstand in het lager onderwijs voor zowel GOK-scholen als niet-
GOK-scholen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van data die verzameld werden in het kader van
de Vlaamse survey "Gezinnen, Zorg en Opvang", vertrekkend van een representatief staal van
gezinnen met kinderen. Het oplopen van schoolachterstand in het Vlaams basisonderwijs is
een zeer sterk sociaal gelaagd fenomeen. Er wordt ook vastgesteld dat de GOK-scholen
minder dan verwacht verschillen van niet-GOK-scholen inzake het sociaal profiel en het
welbevinden van hun leerlingen. Verder tonen de analyses ook aan dat het verband tussen
sociale achtergrond en schoolse achterstand niet consequent sterker is in GOK-scholen dan in
niet-GOK-scholen. Er zijn indicaties dat deze bevindingen minstens voor een deel verband
houden met de criteria die gebruikt worden om de GOK-middelen toe te wijzen.
Original languageDutch
Place of PublicationAntwerp
PublisherCentrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
Pages559-566
Number of pages8
Publication statusPublished - 1 Jul 2010

Publication series

NameBerichten
No.D/2010/6104/06

Keywords

  • educational inequality

Cite this