TY - BOOK
T1 - Didactische werkvormen en Ethisch Verantwoord Sporten.
T2 - Een studie in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap. VUB, Faculteit Lichamelijke opvoeding en kinesitherapie.
AU - De Bouw, Joke
AU - De Martelaer, Kristine
AU - Struyven, Katrien
AU - Haerens, Leen
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Ethisch verantwoord sporten (EVS) krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht in de sportwereld. Ook in Vlaanderen worden initiatieven genomen om de kwaliteit en begeleiding op het vlak van EVS te verhogen en te optimaliseren. Deze studie test de effectiviteit van verschillende didactische werkvormen rond ethisch verantwoord sporten in de opleiding/bijscholing van (toekomstige) jeugdsportbegeleiders. Dezelfde inhoudelijke thema’s worden in twee subgroepen met verschillende lescontexten aan de deelnemers overgebracht. In de deductieve les krijgen de deelnemers eerst de theorie aangereikt waarna ze hiermee aan de slag gaan met toepassingsoefeningen terwijl ze in de inductieve les gestimuleerd worden om aan de hand van voorbeelden en concrete situaties zelf het theoretisch kader te ontdekken. De data (n=505) zijn verzameld door een kennistest en een vragenlijst over de ervaren kwaliteit van de les door de deelnemers zelf. De resultaten tonen aan dat de deductieve benadering betere scores oplevert op de kennistest en dat hier ook de ervaren kwaliteit van de les hoger beoordeeld wordt. Hoe minder voorkennis, hoe sterker het positief effect van de deductieve werkvormen.
AB - Ethisch verantwoord sporten (EVS) krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht in de sportwereld. Ook in Vlaanderen worden initiatieven genomen om de kwaliteit en begeleiding op het vlak van EVS te verhogen en te optimaliseren. Deze studie test de effectiviteit van verschillende didactische werkvormen rond ethisch verantwoord sporten in de opleiding/bijscholing van (toekomstige) jeugdsportbegeleiders. Dezelfde inhoudelijke thema’s worden in twee subgroepen met verschillende lescontexten aan de deelnemers overgebracht. In de deductieve les krijgen de deelnemers eerst de theorie aangereikt waarna ze hiermee aan de slag gaan met toepassingsoefeningen terwijl ze in de inductieve les gestimuleerd worden om aan de hand van voorbeelden en concrete situaties zelf het theoretisch kader te ontdekken. De data (n=505) zijn verzameld door een kennistest en een vragenlijst over de ervaren kwaliteit van de les door de deelnemers zelf. De resultaten tonen aan dat de deductieve benadering betere scores oplevert op de kennistest en dat hier ook de ervaren kwaliteit van de les hoger beoordeeld wordt. Hoe minder voorkennis, hoe sterker het positief effect van de deductieve werkvormen.
UR - https://www.bloso.be/VlaamseTrainersschool/Documents/120101_VUB12_Didactische%20werkvormen%20rond%20EVS%20voor%20jeugdsportbegeleiders.pdf
M3 - Commissioned report
BT - Didactische werkvormen en Ethisch Verantwoord Sporten.
PB - Vrije Universiteit Brussel
ER -