Abstract

In dit hoofdstuk verkennen we wat de discusieve psychologie kan bijdragen aan de analyse van communicatie-inhouden. Deze benadering biedt een relevant perspectief dat (onder meer) gebruikt kan worden om een breed
scala aan gemedieerde communicatie en interactie te analyseren. Denk bij- voorbeeld aan krantenartikels, discussieprogramma’s op radio of televisie, maar ook onlinemediateksten zoals X-data (voorheen Twitter), blogposts, opmerkingen op nieuwswebsites of gesprekken binnen onlinegemeen- schappen. Vooraleer zelf aan de slag te gaan, is het belangrijk te begrijpen wat deze benadering inhoudt en waar ze vandaan komt. Alleen zo kan een onderzoeker op een juiste manier gebruikmaken van de discursieve psychologie bij de analyse van gemedieerde communicatie en interactie.
Translated title of the contributionDiscursive psychology
Original languageDutch
Title of host publicationAnalyse van mediateksten en gemedieerde communicatie-inhouden
Subtitle of host publicationTheoretische perspectieven en methodologische benaderingen
EditorsLeen d'Haenens, Joke Bauwens, Willem Joris
Place of PublicationBrussel
PublisherASP / VUBPRESS
Pages169-186
Number of pages <span style="color:red"p> <font size="1.5"> ✽ </span> </font>186
ISBN (Print)9789461175243
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • Content analysis
  • Discursive Psychology

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Discursive psychology'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this