Projects per year
Abstract
De schoolloopbanen van veel allochtone jongeren verlopen erg problematisch: een groot deel van hen start in het secundair onderwijs al met een achterstand, ze volgen in veel mindere mate het algemeen secundair onderwijs en blijven vaker zitten dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Daarbij valt op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervindt om aansluiting te vinden op school: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit artikel gaan we dieper in op de processen die de schoolloopbaan van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Aan de hand van interviews met Turkse en Marokkaanse vrouwen bespreken we de achterliggende processen en mechanismen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie die bijdragen tot reproductie van ongelijkheid in onderwijsloopbanen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 340-353 |
Number of pages | 14 |
Journal | Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid |
Volume | 5 |
Issue number | May/June |
Publication status | Published - 2013 |
Keywords
- school career
- Moroccan and Turkish women
- gender
Projects
- 1 Finished
-
VLO167: The transition from school to labor market. Policy Research Centre on Education and School Careers
Glorieux, I., Van Dorsselaer, Y., Laurijssen, I., Koelet, S. & Nicaise, I.
1/01/07 → 31/12/11
Project: Policy Based