"Go with the flow." De macht van de vanzelfsprekendheid in de schoolloopbaan van Turkse en Marokkaanse meisjes

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

De schoolloopbanen van veel allochtone jongeren verlopen erg problematisch: een groot deel van hen start in het secundair onderwijs al met een achterstand, ze volgen in veel mindere mate het algemeen secundair onderwijs en blijven vaker zitten dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Daarbij valt op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervindt om aansluiting te vinden op school: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit artikel gaan we dieper in op de processen die de schoolloopbaan van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Aan de hand van interviews met Turkse en Marokkaanse vrouwen bespreken we de achterliggende processen en mechanismen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie die bijdragen tot reproductie van ongelijkheid in onderwijsloopbanen.
Original languageDutch
Pages (from-to)340-353
Number of pages14
JournalTijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid
Volume5
Issue numberMay/June
Publication statusPublished - 2013

Keywords

  • school career
  • Moroccan and Turkish women
  • gender

Cite this