Abstract
Sinds de Salamanca Verklaring op de UNESCO-conferentie betreffende het onderwijs aan personen met een beperking in 1994, zijn al heel wat initiatieven genomen om het onderwijs meer inclusief te maken. Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (New York, 2006; door België geratificeerd op 2 juli 2009) heeft deze verklaring niet alleen krachtiger, maar ook bindend gemaakt. Artikel 24 van deze conventie behandelt het recht op onderwijs en bepaalt dat een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus en voorzieningen voor een leven lang leren, moeten gewaarborgd worden. Ook het hoger onderwijs wordt geacht de nodige voorzieningen te treffen om studenten met een beperking toe te laten de opleiding van hun keuze te volgen. Inclusief onderwijs is echter niet enkel een kwestie van mensenrechten, maar vergt tevens een attitude(verandering). Er zijn nog heel wat obstakels weg te werken. Goede praktijken wijzen hierbij de weg.
Deze contactdag wil inclusie op het niveau van het hoger onderwijs onder de aandacht brengen.
Na een inleiding waarin we een aantal algemene (inter)nationale gegevens en principes inzake inclusief hoger onderwijs aan de orde stellen, wordt het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) voorgesteld. Het SIHO is een samenwerkingsverband tussen de Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent, Hogeschool West-Vlaanderen, Provinciale Hogeschool Limburg en Universiteit Antwerpen. Het SIHO ondersteunt alle Vlaamse onderwijsinstellingen van het hoger onderwijs bij hun realisatie van een inclusief hoger onderwijs. In de presentatie willen we u zowel het perspectief van een student als van een docent op studeren met een functiebeperking meegeven. We zullen tevens ingaan op wat er mogelijk is om binnen het hoger onderwijs te studeren met een functiebeperking. Om inclusie in de praktijk te illustreren wordt ingezoomd op de verwezenlijkingen aan de Vrije Universiteit Brussel. De Vrije Universiteit Brussel doet al sinds haar oprichting aan inclusie, alleen werd dat toen niet zo benoemd. We willen stilstaan bij hoe we aan de VUB inclusief hoger onderwijs actualiseren. Dit door de visieontwikkeling weer te geven en praktische voorbeelden te geven uit de alledaagsheid van de student. We lichten ook een aantal inclusieve projecten en initiatieven toe zoals de studentenmonitor, academische taalvaardigheid, studeerwijzer en inreflex (inclusief redelijk flexibel).
Deze contactdag wil inclusie op het niveau van het hoger onderwijs onder de aandacht brengen.
Na een inleiding waarin we een aantal algemene (inter)nationale gegevens en principes inzake inclusief hoger onderwijs aan de orde stellen, wordt het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) voorgesteld. Het SIHO is een samenwerkingsverband tussen de Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent, Hogeschool West-Vlaanderen, Provinciale Hogeschool Limburg en Universiteit Antwerpen. Het SIHO ondersteunt alle Vlaamse onderwijsinstellingen van het hoger onderwijs bij hun realisatie van een inclusief hoger onderwijs. In de presentatie willen we u zowel het perspectief van een student als van een docent op studeren met een functiebeperking meegeven. We zullen tevens ingaan op wat er mogelijk is om binnen het hoger onderwijs te studeren met een functiebeperking. Om inclusie in de praktijk te illustreren wordt ingezoomd op de verwezenlijkingen aan de Vrije Universiteit Brussel. De Vrije Universiteit Brussel doet al sinds haar oprichting aan inclusie, alleen werd dat toen niet zo benoemd. We willen stilstaan bij hoe we aan de VUB inclusief hoger onderwijs actualiseren. Dit door de visieontwikkeling weer te geven en praktische voorbeelden te geven uit de alledaagsheid van de student. We lichten ook een aantal inclusieve projecten en initiatieven toe zoals de studentenmonitor, academische taalvaardigheid, studeerwijzer en inreflex (inclusief redelijk flexibel).
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | studievoormiddag ikv de provinciale contactdagen van de Vrije Universiteit Brussel 2011 |
Publication status | Published - 2011 |
Keywords
- inclusion
- higher education