Kunsteducatie en filosofie in hedendaags perspectief

Research output: Contribution to journalMeeting abstract (Journal)

Abstract

Actuele kunst is voortdurend in beweging waardoor ze vaak moeilijk begrijpbaar blijft. Het vormt nochtans een belangrijk en bijzonder deel van de beeldcultuur en biedt veel educatieve mogelijkheden. Het beter begrijpen van kunst is een culturele noodzaak. De filosofie van de kunst vertrekkend vanuit de toeschouwer is één van de mogelijkheden om kunst toegankelijker te maken. Zowel de moderne als de postmoderne kunst is immers onlosmakelijk verbonden met de filosofie. Kunst is geen bevestigende voorstelling meer van de werkelijkheid, maar een invraagstelling, zowel in de kritische als in de utopische zin. Ze is een teken van de tijd. De werking van het kunstwerk op de toeschouwer varieert naarmate een andere filosofie wordt aanschouwd. Deze grote hedendaagse filosofische stromingen bieden handvatten om kunsteducatieve processen vorm te geven. Hoe omvangrijker de bagage op dit vlak, hoe rijker en genuanceerder de toeschouwer zal kunnen omgaan zowel met de vormgeving van het kunstwerk zelf als met de wereld er rond.
Original languageDutch
JournalConferentie Onderzoek in Cultuureducatie 2012, Rotterdam
Publication statusPublished - 21 Jun 2012
EventConferentie Onderzoek in Cultuureducatie 2012 - Rotterdam, Netherlands
Duration: 21 Jun 201221 Jun 2012

Keywords

  • arts education
  • philosophy

Cite this