Laatstekansonderwijs. Schreeuw voor alternatieve pedagogische modellen in een superdiverse jongerencultuur

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

Het Vlaams onderwijssysteem en meer specifiek het (deeltijds) beroepsonderwijs wordt meer en meer accuut geconfronteerd met de multiculturalisering en globalisering van onze samenleving. Vanuit persoonlijke ervaringen als leerkracht, literatuurstudie en drie jaar participerend etnografisch onderzoek in het Vlaams beroepsonderwijs en onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers schetst de auteur de snel diversifiërende achtergronden en jongerencultuur binnen deze onderwijsvormen en het Vlaams onderwijs in het algemeen. Hoe deze jongeren en hun identiteiten vaak in schril contrast staan met nog steeds heersende klassieke pedagogische modellen. Welke inzichten recent onderzoek ons bieden rond intercultureel onderwijs. Welke rol cultuur en specifiek jongerencultuur kan hebben voor het updaten van pedagogische modellen. Welke rol de differentiatie en integratie van populaire cultuur hierbij kan spelen door o.a. het teugdrijven van conflictsituaties.
Original languageDutch
Pages (from-to)64-79
Number of pages16
JournalOikos (Brussel)
Volume61
Publication statusPublished - 1 Jun 2012

Keywords

  • youthculture
  • education
  • conflict
  • segregation
  • cultural diversity
  • pedagogy

Cite this