Leervermogen als metacompetentie: Ontwikkelbaarheid en loopbaanuitkomsten

Nicky Dries, Tim Vantilborgh, Roland Pepermans, Linda Venneman

    Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

    1 Citation (Scopus)

    Abstract

    De huidige studie, waarin leidinggevenden werknemers die aan hen rapporteren beoordeelden, focuste zich op de volgende twee onderzoeksvragen: (1) is leervermogen ontwikkelbaar; en (2) op welke manier manifesteert leervermogen zich op de werkvloer en in de loopbaan? Wat betreft de eerste onderzoeksvraag vonden we geen effect van leeftijd en werkervaring op leervermogen; we vonden echter wel verbanden met loopbaanvariëteit en opleidingsniveau. Met betrekking tot de tweede onderzoeksvraag zagen we onze hypothesen grotendeels bevestigd. Leervermogen bleek een significante voorspeller te zijn van on-the-job leren en prestatiebeoordelingsscore. Wat betreft de loopbaanuitkomst aantal ontvangen promoties, daarentegen, vonden wij geen volledige bevestiging van de gehypotheseerde verbanden met leervermogen. Uit de data bleek eveneens dat de loopbaanvariëteit van de beoordeelde werknemers eerder laag was, wat impliceert dat hun motivatie om actief op zoek te gaan naar leerervaringen buiten bepaalde geografische, organisationele en functionele grenzen laag was, ongeacht hun leervermogen, en dat het ideaaltype van de flexibele, "boundaryless" loopbaan dus nog geen alomtegenwoordige realiteit is.
    Original languageDutch
    Pages (from-to)365-385
    Number of pages21
    JournalGedrag & Organisatie
    Volume4
    Issue number21
    Publication statusPublished - 2008

    Keywords

    • meta competencies

    Cite this