Leren luisteren met The Listening Room

Ingrid Verbanck, Anneloes Soufflet, Jana Wauters, Fanny Scherf, Sarah Cuypers, Marie Cocquyt

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

Ouders van kinderen met een gehoorverlies spelen een centrale rol in de hoor-, spraak- en taalontwikkeling van hun jonge kind en dit zowel voor- als nadat hun kind een hoorapparaat of cochleair implantaat heeft gekregen. De dagelijkse situaties waarin ouders en hun kind zich zo vaak bevinden, zijn ideaal om taal te stimuleren en aan communicatie te werken. Om hen hierbij te helpen, werden een aantal activiteiten van het Engelstalige programma ‘The Listening Room™ online program’ van de firma Advanced Bionics naar het Nederlands vertaald en aangepast. De activiteiten werden gecategoriseerd volgens het therapeutisch model van Marc Monfort en de Hanen-principes enper activiteit werden doelstellingen en de werkwijze omschreven. Enkele activiteiten werden uitgetest bij kinderen en volwassenen met een gehoorverlies om de bruikbaarheid van het programma te beoordelen. Op basis van deze kleinschalige try-out werden er enkele aanpassingen doorgevoerd en kon worden geconcludeerd dat deze Nederlandstalige activiteiten ouders, kinderen en therapeuten voorzien van leuk en aantrekkelijk oefenmateriaal om thuis en in therapiesessies te werken aan taal en communicatie.
Original languageDutch
Pages (from-to)57-64
Number of pages8
JournalLogopedie (Herentals)
Volume28
Issue number3
Publication statusPublished - May 2015

Cite this