Abstract
In een tijdperk waarin diversiteit en inclusie essentiële bouwstenen vormen voor
een veerkrachtige samenleving, staat het hoger onderwijs voor de uitdaging om
deze realiteit te omarmen en te integreren. Dit hoofdstuk verkent op welke manier
leren door maatschappelijk engagement hieraan kan bijdragen. We gebruiken het
model van Sharon Stein om het onderscheid tussen leren over, in en door diversiteit te duiden. We verkennen hoe deze benaderingen kunnen worden toegepast binnen service-learning en belichten hierbij het potentieel van de grootstedelijke leeromgeving. We geven een aantal aandachtspunten mee voor het inrichten van inclusieve service-learning en houden een pleidooi voor meer kritische, bescheiden en meerstemmige praktijken. De term ‘kritisch’ gebruiken we in de betekenis van ‘bevragen’ en waar nodig ‘uitdagen’ van gevestigde denkkaders en handelingswijzen. ‘Bescheidenheid’ drukt de bereidheid uit om onwetendheid en feilbaarheid te omarmen. Het concept ‘meerstemmigheid’ verwijst naar de intentie om een leeromgeving te creëren waar eenieder in hun kracht kan staan, zich kan herkennen in, en actief kan bijdragen aan het leerproces.
een veerkrachtige samenleving, staat het hoger onderwijs voor de uitdaging om
deze realiteit te omarmen en te integreren. Dit hoofdstuk verkent op welke manier
leren door maatschappelijk engagement hieraan kan bijdragen. We gebruiken het
model van Sharon Stein om het onderscheid tussen leren over, in en door diversiteit te duiden. We verkennen hoe deze benaderingen kunnen worden toegepast binnen service-learning en belichten hierbij het potentieel van de grootstedelijke leeromgeving. We geven een aantal aandachtspunten mee voor het inrichten van inclusieve service-learning en houden een pleidooi voor meer kritische, bescheiden en meerstemmige praktijken. De term ‘kritisch’ gebruiken we in de betekenis van ‘bevragen’ en waar nodig ‘uitdagen’ van gevestigde denkkaders en handelingswijzen. ‘Bescheidenheid’ drukt de bereidheid uit om onwetendheid en feilbaarheid te omarmen. Het concept ‘meerstemmigheid’ verwijst naar de intentie om een leeromgeving te creëren waar eenieder in hun kracht kan staan, zich kan herkennen in, en actief kan bijdragen aan het leerproces.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | SERVICE-LEARNING IN HOGER ONDERWIJS |
Subtitle of host publication | De samenleving als krachtige leeromgeving |
Editors | Kaat Somers, Nicolas Standaert, Maaike Mottart |
Place of Publication | Belgium |
Publisher | Owl Press |
Chapter | 8 |
Pages | 161-175 |
ISBN (Print) | 9789464983463 |
Publication status | Published - 14 Nov 2024 |