Leren over, in en door diversiteit in service-learning, makkelijker gezegd dan gedaan?!

Linde Moriau, Mieke Schrooten

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterVulgarizingpeer-review

Abstract

In een tijdperk waarin diversiteit en inclusie essentiële bouwstenen vormen voor
een veerkrachtige samenleving, staat het hoger onderwijs voor de uitdaging om
deze realiteit te omarmen en te integreren. Dit hoofdstuk verkent op welke manier
leren door maatschappelijk engagement hieraan kan bijdragen. We gebruiken het
model van Sharon Stein om het onderscheid tussen leren over, in en door diversiteit te duiden. We verkennen hoe deze benaderingen kunnen worden toegepast binnen service-learning en belichten hierbij het potentieel van de grootstedelijke leeromgeving. We geven een aantal aandachtspunten mee voor het inrichten van inclusieve service-learning en houden een pleidooi voor meer kritische, bescheiden en meerstemmige praktijken. De term ‘kritisch’ gebruiken we in de betekenis van ‘bevragen’ en waar nodig ‘uitdagen’ van gevestigde denkkaders en handelingswijzen. ‘Bescheidenheid’ drukt de bereidheid uit om onwetendheid en feilbaarheid te omarmen. Het concept ‘meerstemmigheid’ verwijst naar de intentie om een leeromgeving te creëren waar eenieder in hun kracht kan staan, zich kan herkennen in, en actief kan bijdragen aan het leerproces.
Original languageDutch
Title of host publicationSERVICE-LEARNING IN HOGER ONDERWIJS
Subtitle of host publicationDe samenleving als krachtige leeromgeving
EditorsKaat Somers, Nicolas Standaert, Maaike Mottart
Place of PublicationBelgium
PublisherOwl Press
Chapter8
Pages161-175
ISBN (Print)9789464983463
Publication statusPublished - 14 Nov 2024

Cite this