Abstract
In dit hoofdstuk, dat kadert in een boek rond de geschiedenis van het vroegere omroeporkest / huidige Brussels Philharmonic, schetst Lieselotte Goessens hoe de inbedding van de vroege radio-orkesten in de omroep heel wat implicaties had. Eén daarvan is dat de orkesten meedeinden op de perikelen van de omroep, onder meer in verband met haar taak ten aanzien van de 'nationale cultuur'. De sterker wordende stem van de Vlaamse ontvoogding liet zich dan ook in de omroep gevoelen en had een sterke invloed op haar muziekprogrammatie.
Goessens toont aan hoe muziek een middel was om de 'nationale taak' van de omroep waar te maken voor de Vlamingen. Zij toont dit onder meer aan op basis van de programmatie van de Vlaamse omroepverenigingen die tussen 1928 en 1931 begonnen met uitzenden en die uitzendtijd kregen op de Openbare Omroep van zodra die in 1931 startte met uitzenden.
Goessens toont aan hoe muziek een middel was om de 'nationale taak' van de omroep waar te maken voor de Vlamingen. Zij toont dit onder meer aan op basis van de programmatie van de Vlaamse omroepverenigingen die tussen 1928 en 1931 begonnen met uitzenden en die uitzendtijd kregen op de Openbare Omroep van zodra die in 1931 startte met uitzenden.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Het Orkest |
Subtitle of host publication | Van het radio orkest tot Brussels Philharmonic in Flagey |
Editors | Kristin Van Den Buys, Katia Segers |
Place of Publication | Tielt |
Publisher | LannooCampus |
Pages | 143-162 |
Number of pages <span style="color:red"p> <font size="1.5"> ✽ </span> </font> | 19 |
ISBN (Print) | 978-94-014-0793-9 |
Publication status | Published - 2013 |
Bibliographical note
Kristin Van den Buys, Katia SegersKeywords
- radio history
- national identity
- emancipation