Abstract
In dit hoofdstuk wordt de relatie bloot gelegd tussen de mediërende rol van ouders en de graad van bescherming en weerbaarheid op het internet, zoals ervaren door ouders en kinderen zelf. Ten eerste wordt de perceptie van het mediërende gedrag en de attitude van Belgische ouders door zowel de ouders zelf als door de kinderen in kaart gebracht. In welke mate begeleiden ouders hun kinderen op het internet en welke verschillende mediërende strategieën kunnen onderscheiden worden? Verschillen deze strategieën volgens de socio-economische kenmerken van de ouders, hun internetgebruik en de samenstelling van het gezin (een- of tweeoudergezinnen, leeftijd en geslacht van de kinderen)? Ten tweede wordt onderzocht op welke manier ouders hun mediërende rol zelf evalueren in functie van hun perceptie van het risicogedrag van hun kinderen. Ten slotte wordt onderzocht in welke mate de intensiteit van de mediatie en de gehanteerde strategieën kunnen gerelateerd worden aan de graad van bescherming en risico die kinderen zelf ervaren.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Kids Online. Kansen en risico's van kinderen en jongeren op het internet |
Editors | L.D. Haenens, S. Vandoninck |
Place of Publication | Gent |
Publisher | Academia Press |
Pages | 133-1580 |
Number of pages | 1448 |
ISBN (Print) | 978-90-382-1901-1 |
Publication status | Published - 8 Feb 2012 |
Bibliographical note
L. d'Haenens, S. VandoninckKeywords
- media literacy
- children and the internet
- parental mediation