Abstract
In deze bijdrage stel ik heel eenvoudige, ja zelfs evidente vragen over bekostiging en organisatie van onderwijs in het Romeinse rijk. Via een concrete case study gaan we na hoe het onderricht in een middelgrote stad in Noord-Italia financieel werd georganiseerd door een rijke particulier. Een tweede casus bevindt zich eerder op mesoniveau: ook steden zelf namen voor een langere periode de organisatie van het onderwijs op zich. Ten slotte waag ik mij aan een cijfermatige analyse op macroniveau, waarbij de rol van de Romeinse staat onder de loep wordt genomen. In een conclusie bekijken we de repercussies van deze gegevens voor de graad van geletterdheid en algemene ontwikkeling in het Imperium Romanum.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Overheid en economie |
Subtitle of host publication | Geschiedenissen van een spanningsveld |
Editors | Bruno Blondé, Henk Desmaele, Hilde Greefs, Ilja Van Damme, Maarten Vanginderachter |
Place of Publication | Antwerp |
Publisher | University Press of Antwerp |
Pages | 25-38 |
Number of pages | 14 |
ISBN (Print) | 978-90-5718-090-3 |
Publication status | Published - 20 Sep 2014 |
Bibliographical note
Bruno Blondé, Henk Desmaele, Hilde Greefs, lja Van Damme, Maarten VanginderachterKeywords
- schools Roman Antiquity costs of education