Abstract
De toenemende diversiteit in het onderwijs (M-decreet, sociale ongelijkheid, meertaligheid, toenemende armoede …) stelt het Vlaamse onderwijssysteem voor een aantal uitdagingen: meer leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften in de klas, meer aandacht voor inclusieve leeromgevingen, meer aandacht voor diversiteit, …. Hierdoor krijgen leraren het gevoel overvraagd te worden en ervaren ze angst om dit niet alleen te kunnen waar maken. Ze voelen zich niet voldoende opgeleid of ondersteund. De complexiteit van het lerarenberoep groeit met andere woorden even snel mee. Hoe kunnen toekomstige leraren beter klaargestoomd worden om met die rijke diversiteit aan de slag te gaan? Het project POTENTIAL (Power to teach all!) streeft ernaar om daar een antwoord op te helpen zoeken. Het betreft een strategisch basisonderzoek (SBO), gefinancierd door het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Potential wil segregatie overstijgen en inzetten op een waarderende benadering van de steeds groeiende diversiteit in de klas. Het samen zoeken naar hoe die diversiteit kan worden aangewend als een rijkdom binnen een sterk verschuivend onderwijslandschap staat voorop. Vanuit deze kijk op diversiteit worden inclusieve leeromgevingen gezien als leeromgevingen die goed onderwijs mogelijk maken voor alle leerlingen, ongeacht beperking, meertaligheid, gender, etniciteit,… Een interuniversitair team onder hoofdpromotorschap van Professor Piet Van Avermaet zet samen met het werkveld de schouders onder het uitwerken van een stevig professionaliseringstraject. In nauwe interactie met het onderwijs– en middenveld worden materialen ontwikkeld en getest in functie van de professionalisering van leraren en toekomstige leraren om meer inclusieve leeromgevingen te realiseren. Binnen de lerarenopleidingen worden studenten meegenomen in een traject dat inzet op het meer (h)erkennen, benutten en waarderen van diversiteit. Daarnaast wordt tevens een grote klemtoon gelegd op het verbindend samenwerken met professionele deskundigen en ervaringsdeskundigen, … Het inzetten op het creëren van inclusieve leeromgevingen is geënt op een grondhouding waarbij diversiteit als opportuniteit wordt aangewend. Omgaan met die rijke diversiteit impliceert het overstijgen van indelen in categorieën. De mythe van het ‘gemiddelde’ en ‘normale’ kind wordt doorprikt. Toekomstige leraren hebben nood aan groeikansen om zich die basishouding eigen te kunnen maken. Het spreekt voor zich dat toekomstige leraren hier kansen in bieden noodzakelijk verbonden is met hoe een lerarenopleiding is opgebouwd. Leren omgaan met diversiteit vraagt ruimte om te experimenteren. Studenten hebben tijd nodig om te kunnen reflecteren, evenals voldoende begeleiding om dat doel te kunnen realiseren. Potential gaat in dialoog met een aantal lerarenopleidingen om de afstemming tussen de projectdoelen en de leerresultaten, leerdoelen en leerlijnen na te streven. Potential zoekt daarnaast op alle vlakken een teach-what-you-preach filosofie hoog te houden. De uitbouw in een lerarenopleiding om studenten te ondersteunen in het creëren van inclusieve leeromgevingen, moet in dat traject ook rekening houden met een diverse studentenpopulatie. Om die vertaalslag grond te geven, staat ook hier een nauwe samenwerking met de praktijk voorop. Potential ondersteunt het uitdragen van het professionaliseringstraject door trainingen aan te bieden. Op die manier krijgen de lerarenopleiders extra handvatten mee om studenten te leren een diverse klas als meerwaarde aan te wenden. Dr. Wendelien Vantieghem (VUB, vakgroep..) is onderzoekscoördinator op Potential. Hanne Vandenbussche (UGent, Vakgroep Orthopedagogiek), is als valorisatiecoördinator werkzaam op het project. Samen brengen zij de keynote in naam van de hoofdpromotor, Piet Van Avermaet en de andere betrokken promotoren van Potential. Zij nemen jullie mee in het Potentialverhaal waarbij ze aandacht besteden aan de onderliggende filosofie, evenals de concrete vertaalslag naar de praktijk.
Original language | English |
---|---|
Publication status | Published - 2017 |
Event | VELOV conferentie 2017: Duurzame Diversiteit - Gent, Belgium Duration: 7 Feb 2017 → … |
Conference
Conference | VELOV conferentie 2017 |
---|---|
Country/Territory | Belgium |
City | Gent |
Period | 7/02/17 → … |