Opinion-shopping in de Belgische auditmarkt: illusie of realiteit?

Jan De Muylder, Diane Breesch, Joël Branson

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

Een onafhankelijke en externe controle op de beweringen van de bedrijfsleiding versterkt het vertrouwen van belanghebbenden in de financiële informatie. Het negatieve signaal dat potentieel van een ongunstige verklaring vanwege de auditor uitgaat, is derhalve ongewenst. Om dit negatieve signaal te vermijden is het mogelijk dat de gecontroleerde entiteit zich wendt tot opinion-shopping: d.i., een queeste naar een gunstiger verklaring bij een nieuwe auditor in het geval dat de huidige auditor de betrokken jaarrekening ongunstig beoordeeld heeft. Naast een overzicht van de bestaande literatuur omtrent opinion-shopping behelst dit artikel een empirisch onderzoek waarin een antwoord wordt gezocht op twee vragen: «Wordt het opinion-shoppingmotief uitgespeeld in de Belgische auditmarkt?» en «Zijn opinion-shoppingoperaties succesvol in de Belgische auditmarkt?». Een casus betreffende opinion-shopping in de Belgische auditmarkt loont de moeite. Het merendeel van de studies omtrent dit onderwerp is immers gebaseerd op gegevens uit Angelsaksische landen en tot op heden is het fenomeen nauwelijks onderzocht in de Belgische auditmarkt. Bovendien bewijst voorgaand onderzoek dat er vooralsnog geen allesomvattende, ondubbelzinnige conclusie bestaat omtrent opinion-shopping.
Original languageDutch
Pages (from-to)3-15
Number of pages13
JournalAccountancy & Bedrijfskunde
Volume30
Issue number5
Publication statusPublished - 1 May 2010

Keywords

  • Audit quality
  • Opinion-shopping
  • Auditor independence

Cite this