Preventie van spraak- en taalstoornissen bij kinderen met schisis vanuit een permanent dynamisch diagnostisch proces: casuïstiek.

Marie Cocquyt, Anselme Derese, Johan Bilsen

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

Bij diagnosticeren van spraakstoornissen bij kinderen met schisis, is het belangrijk om niet te focussen op het eindproduct ‘compensatoire articulatiestoornissen’, maar wel op het ontwikkelingsproces. Om deze spraakstoornissen zoveel mogelijk te vermijden en vroegtijdig bij te sturen, werken we het best vanuit de ‘Parent Focused Approach’ vanaf de geboorte. Ook bij schisis leren kinderen spreken vanuit de sociale interacties met hun ouders. Vanuit het dynamisch diagnostisch proces kunnen we het communicatief ontwikkelingsproces begeleiden en beginnende problemen onmiddellijk opmerken. Vervolgens kunnen we onderzoeken welke en hoeveel ondersteuning ouders en kind nodig hebben om op het juiste spoor te worden gezet en een optimale spraak- en taalontwikkeling te bereiken.
Aan de hand van 2 casussen illustreren we de mogelijkheden van een ‘Systematische opvolging en ontwikkelingsbegeleiding als permanent dynamisch diagnostisch proces bij kinderen met schisis’.
Original languageDutch
Pages (from-to)92-103
Number of pages12
JournalLogopedie (Herentals)
Volume32
Issue number4
Publication statusPublished - 15 Aug 2019

Cite this