Professionalisering via e-learning.

Liesbeth De Paepe

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

E-learning wint steeds meer aan populariteit. In de Verenigde Staten, waar afstand
een grote hindernis is in het kader van opleidingen, is het reeds jarenlang ingeburgerd.
In onze contreien zijn het niet alleen privébedrijven die reeds de stap naar e-learning
hebben gezet, het begint nu ook ingang te vinden in het onderwijs, bij lokale
besturen en in de non-profitsector. Terwijl het basis- en secundair onderwijs e-learning
vooral aanwenden als extra leermiddel in de klas of daarbuiten, beginnen meer
en meer centra voor volwassenenonderwijs e-learning in te zetten als een alternatief
voor klassikaal onderwijs. Het zogenaamde ‘gecombineerd onderwijs’ – dit is een
combinatie van e-learning en klassikaal onderwijs – is tot nog toe de populairste
vorm, maar ook cursussen volledig op afstand verschijnen nu. Ook OCMW’s bieden
hun personeel online vormingen aan. De inhoudelijke variatie is groot: de e-learningcursus
kan mensen opleiden in een informatica- of boekhoudprogramma, een
nieuwe taal aanleren, maar het kan evengoed gaan over motiverende gesprekstechnieken
of over efficiënt vergaderen. De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. Het
publiek dat online cursussen volgt is ook heel divers. Deelnemers aan online cursussen
bevinden zich in alle leeftijdscategorieën: reeds in de kleuterklas worden er online
oefeningen op de computer aangeboden, in het lager en secundair onderwijs gaat dit
nog verder en ook in het volwassenenonderwijs vindt het ingang. Op professioneel
vlak is het niet anders: e-learning neemt meer en meer een vaste plaats in binnen het
spectrum van de opleidingsmogelijkheden. Daarnaast is het ook zo dat online cursussen
soms uit vrije wil gevolgd worden (bijvoorbeeld een hobbyist-fotograaf volgt
uit eigen interesse online lessen fotografie), ofwel deel uitmaken van een verplicht
professionaliseringstraject.
In dit hoofdstuk wordt eerst wat dieper ingegaan op de terminologie rond e-learning.
Daarna worden de perspectieven van e-learning besproken en wordt de vraag
beantwoord waarom e-learning een goede strategische keuze is voor een organisatie.
Uiteraard biedt het starten met e-learning niet alleen nieuwe perspectieven, maar
moet men ook rekening houden met een aantal uitdagingen. Ook daarover vind je in
dit hoofdstuk meer informatie, zodat je voorbereid op de moeilijkheden aan de slag
kan gaan. Professionaliseringstrajecten via online leren staan of vallen met de ‘e-content’
of de cursus zelf, onafhankelijk van het thema. In dit hoofdstuk wordt een top 10
geschetst van de succesfactoren bij het ontwikkelen van de e-content. Deel 1.3.5
gaat in op de valkuilen bij de ontwikkeling en de implementatie van e-learning. Het
deel dat volgt, geeft een aantal praktische tips over hoe je met een beperkt budgetaan professionaliseringstrajecten via e-learning kan bouwen. Om af te sluiten worden
nog de andere onderdelen van het professionaliseringstraject opgesomd die bij de econtent
horen en de deelnemers alle informatie verschaffen die ze nodig hebben om
dit traject te kunnen volgen en afwerken.
Original languageDutch
Title of host publicationHandboek informatiemanagement. Strategisch informatiemanagement als voorwaarde voor goed bestuur.
PublisherPoliteia
Pages11-28
Volume11
ISBN (Print)978-2-509-01158-9
Publication statusPublished - 2014

Keywords

  • professionalisering
  • E-Learning

Cite this