Profiel van de Belgische gebruiker van online boodschappendiensten: een analyse voor Collect & Go

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

Deze bijdrage gaat na welke socio-demografische kenmerken de adoptie van online boodschappendiensten door de Belgische consument kunnen verklaren. Wij hebben hiervoor gefocust op één bepaalde dienst. Omwille van zijn pioniersrol hebben we gekozen voor Collect & Go, de online besteldienst met afhaling van Colruyt. Concreet hebben we een enquête uitgevoerd onder Colruyt-klanten, zowel gebruikers als niet-gebruikers van Collect & Go. Op de data resulterend uit onze steekproef van 468 respondenten hebben we vervolgens binaire logistische regressies uitgevoerd. De resultaten geven aan dat zowel persoons- als gezinskenmerken een rol spelen bij de adoptie van diensten zoals Collect & Go. Zo blijkt de adoptie hoger te liggen bij hoog- dan bij laagopgeleiden. Ook het aantal gezinsleden, het hebben van (jonge) kinderen en het relatief aantal voltijds werkenden in een gezin blijken significante voorspellers te zijn.
Original languageDutch
Pages (from-to)2-16
Number of pages15
JournalAccountancy & Bedrijfskunde
Volume35
Publication statusPublished - May 2014

Keywords

  • online grocery shopping

Cite this