Sociale verschillen in vaardigheidsniveaus bij leerlingen die dezelfde studierichting volgden. Research paper SONO/2020.OL1.1_14

Research output: Book/ReportOther report

60 Downloads (Pure)

Abstract

Gebruik makend van LiSO-data, analyseren we in deze studie de mate waarin zich verschillen voordoen in twee academische vaardigheidsniveaus (wiskunde en lezen), voor leerlingen die het zesde leerjaar succesvol afronden. Heel wat onderzoek liet reeds zien dat de sociaaleconomische achtergrond van leerlingen een van de meer belangrijke factoren is die onderwijsprestaties van leerlingen beïnvloedt, niet alleen op individueel niveau, maar ook op schoolniveau. Het is evident dat curriculumverschillen bijdragen tot prestatieverschillen. In het Vlaams onderwijssysteem omschrijven studierichtingen in belangrijke mate welke kennis en vaardigheden leerlingen verwacht worden te verwerven. Het is op dat punt dat de analyses in deze nota zich onderscheiden, door naast het individueel en schoolniveau, tevens het niveau van de studierichtingen expliciet mee te nemen in de analyse.
Original languageDutch
Place of PublicationGent
PublisherSteunpunt Onderwijsonderzoek
Number of pages46
Publication statusPublished - 2020

Cite this