TY - BOOK
T1 - Sociale verschillen in vaardigheidsniveaus bij leerlingen die dezelfde studierichting volgden.
T2 - Research paper SONO/2020.OL1.1_14
AU - Laurijssen, Ilse
AU - Glorieux, Ignace
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Gebruik makend van LiSO-data, analyseren we in deze studie de mate waarin zich verschillen voordoen in twee academische vaardigheidsniveaus (wiskunde en lezen), voor leerlingen die het zesde leerjaar succesvol afronden. Heel wat onderzoek liet reeds zien dat de sociaaleconomische achtergrond van leerlingen een van de meer belangrijke factoren is die onderwijsprestaties van leerlingen beïnvloedt, niet alleen op individueel niveau, maar ook op schoolniveau. Het is evident dat curriculumverschillen bijdragen tot prestatieverschillen. In het Vlaams onderwijssysteem omschrijven studierichtingen in belangrijke mate welke kennis en vaardigheden leerlingen verwacht worden te verwerven. Het is op dat punt dat de analyses in deze nota zich onderscheiden, door naast het individueel en schoolniveau, tevens het niveau van de studierichtingen expliciet mee te nemen in de analyse.
AB - Gebruik makend van LiSO-data, analyseren we in deze studie de mate waarin zich verschillen voordoen in twee academische vaardigheidsniveaus (wiskunde en lezen), voor leerlingen die het zesde leerjaar succesvol afronden. Heel wat onderzoek liet reeds zien dat de sociaaleconomische achtergrond van leerlingen een van de meer belangrijke factoren is die onderwijsprestaties van leerlingen beïnvloedt, niet alleen op individueel niveau, maar ook op schoolniveau. Het is evident dat curriculumverschillen bijdragen tot prestatieverschillen. In het Vlaams onderwijssysteem omschrijven studierichtingen in belangrijke mate welke kennis en vaardigheden leerlingen verwacht worden te verwerven. Het is op dat punt dat de analyses in deze nota zich onderscheiden, door naast het individueel en schoolniveau, tevens het niveau van de studierichtingen expliciet mee te nemen in de analyse.
M3 - Other report
BT - Sociale verschillen in vaardigheidsniveaus bij leerlingen die dezelfde studierichting volgden.
PB - Steunpunt Onderwijsonderzoek
CY - Gent
ER -