Abstract
In deze bijdrage rapporteren we over onderzoek dat peilt naar realisaties van leraren omtrent de introductie van zelfregulerend leren (ZL) in het basisonderwijs. In eerste instantie lichten we het in dit onderzoek gehanteerde concept zelfregulerend leren kort toe. Vervolgens presenteren we in de probleemstelling een bondig overzicht van eerdere onderzoeksbevindingen over de ontwikkeling van zelfsturing op het niveau van de lagere school. Aansluitend, geven we aan welke rol de leraar kan spelen bij de ontwikkeling van zelfregulerend leren. Na deze theoretische schets, presenteren we de onderzoeksopzet met bijhorende vraagstelling. Methodologische aspecten, in het bijzonder een overzicht van de respondenten en het gebruikte instrumentarium, worden geschetst om vervolgens de belangrijkste bevindingen te presenteren. Tot slot formuleren we enkele bedenkingen bij de aangehaalde onderzoeksresultaten.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | 35ste Onderwijs Research Dagen 2008: Licht op leren, Eindhoven |
Publisher | LannooCampus |
Number of pages <span style="color:red"p> <font size="1.5"> ✽ </span> </font> | 144 |
ISBN (Print) | 978-90-209-8056-1 |
Publication status | Published - 2008 |
Event | Finds and Results from the Swedish Cyprus Expedition: A Gender Perspective at the Medelhavsmuseet - Stockholm, Sweden Duration: 21 Sep 2009 → 25 Sep 2009 |
Conference
Conference | Finds and Results from the Swedish Cyprus Expedition: A Gender Perspective at the Medelhavsmuseet |
---|---|
Country/Territory | Sweden |
City | Stockholm |
Period | 21/09/09 → 25/09/09 |
Keywords
- self-regulated learning
- learning environment
- primary school