Stimuleren van zelfregulerend leren door leraren in de lagere school

Koen Lombaerts, Nadine Engels, Gwendoline Hotton

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference paperResearch

Abstract

In deze bijdrage rapporteren we over onderzoek dat peilt naar realisaties van leraren omtrent de introductie van zelfregulerend leren (ZL) in het basisonderwijs. In eerste instantie lichten we het in dit onderzoek gehanteerde concept zelfregulerend leren kort toe. Vervolgens presenteren we in de probleemstelling een bondig overzicht van eerdere onderzoeksbevindingen over de ontwikkeling van zelfsturing op het niveau van de lagere school. Aansluitend, geven we aan welke rol de leraar kan spelen bij de ontwikkeling van zelfregulerend leren. Na deze theoretische schets, presenteren we de onderzoeksopzet met bijhorende vraagstelling. Methodologische aspecten, in het bijzonder een overzicht van de respondenten en het gebruikte instrumentarium, worden geschetst om vervolgens de belangrijkste bevindingen te presenteren. Tot slot formuleren we enkele bedenkingen bij de aangehaalde onderzoeksresultaten.
Original languageDutch
Title of host publication35ste Onderwijs Research Dagen 2008: Licht op leren, Eindhoven
PublisherLannooCampus
Number of pages <span style="color:red"p> <font size="1.5"> ✽ </span> </font>144
ISBN (Print)978-90-209-8056-1
Publication statusPublished - 2008
EventFinds and Results from the Swedish Cyprus Expedition: A Gender Perspective at the Medelhavsmuseet - Stockholm, Sweden
Duration: 21 Sep 200925 Sep 2009

Conference

ConferenceFinds and Results from the Swedish Cyprus Expedition: A Gender Perspective at the Medelhavsmuseet
Country/TerritorySweden
CityStockholm
Period21/09/0925/09/09

Keywords

  • self-regulated learning
  • learning environment
  • primary school

Cite this