Activities per year
Abstract
David Mamet is zonder twijfel de belangrijkste levende toneelschrijver van de Verenigde Staten. Maar hij is veel meer dan dat. Sinds hij in 1987 immers het scenario van The Untouchables schreef, is hij een van Amerika's meest vooraanstaande filmscenaristen. In datzelfde jaar tekende Mamet overigens ook voor House of games, zijn eerste eigen film en ook op dat gebied vestigde hij een stevige reputatie.
Aan de basis van zijn oeuvre ligt de Amerikaanse samenleving met al haar verborgen driften en brutale tegenstrijdigheden en haar taal die een doorzichtig masker voor dit ambigue driftleven is. Moeiteloos schakelt Mamet van tragedie naar film noir over.
De auteurs van dit boek, dat het rechtstreekse resultaat is van een gezamenlijk onderzoeksproject van de Vrije Universiteit Brussel en het departement RITS van de Erasmushogeschool Brussel, proberen elk vanuit hun specifieke invalshoek, de lezer te confronteren met de precaire relatie tussen waarachtigheid en vervorming die Mamet zo eigen is. Heel wat aandacht wordt besteed aan de opvoering- en receptiegeschiedenis van Mamets werk in Vlaanderen: zijn teksten werden immers door alle mogelijke gezelschappen gespeeld, van de KVS over Malpertuis en Antigone tot De Koe.
Doorheen die interpretaties wordt een licht geworpen op een aantal vergeten passages uit de Vlaamse theatergeschiedenis. Dit boek houdt bewust het midden tussen theorie en praktijk. Precies daarom vindt de lezer in dit boek een verslag van het 'werken met Mamet'. Naast theoretisch onderzoek is er dus ook ruimte voor artistieke reflectie. Want precies die reflectie vormt een speerpunt in Mamets theaterpedagogie.
Aan de basis van zijn oeuvre ligt de Amerikaanse samenleving met al haar verborgen driften en brutale tegenstrijdigheden en haar taal die een doorzichtig masker voor dit ambigue driftleven is. Moeiteloos schakelt Mamet van tragedie naar film noir over.
De auteurs van dit boek, dat het rechtstreekse resultaat is van een gezamenlijk onderzoeksproject van de Vrije Universiteit Brussel en het departement RITS van de Erasmushogeschool Brussel, proberen elk vanuit hun specifieke invalshoek, de lezer te confronteren met de precaire relatie tussen waarachtigheid en vervorming die Mamet zo eigen is. Heel wat aandacht wordt besteed aan de opvoering- en receptiegeschiedenis van Mamets werk in Vlaanderen: zijn teksten werden immers door alle mogelijke gezelschappen gespeeld, van de KVS over Malpertuis en Antigone tot De Koe.
Doorheen die interpretaties wordt een licht geworpen op een aantal vergeten passages uit de Vlaamse theatergeschiedenis. Dit boek houdt bewust het midden tussen theorie en praktijk. Precies daarom vindt de lezer in dit boek een verslag van het 'werken met Mamet'. Naast theoretisch onderzoek is er dus ook ruimte voor artistieke reflectie. Want precies die reflectie vormt een speerpunt in Mamets theaterpedagogie.
Original language | English |
---|---|
Place of Publication | Brussel |
Publisher | VUB Press |
Number of pages | 320 |
ISBN (Print) | 978-90-5487-385-3 |
Publication status | Published - 2005 |
Bibliographical note
VUB-PressKeywords
- theatre
- David Mamet
- film
Fingerprint
Dive into the research topics of 'Willen jullie in zo’n wereld leven. David Mamet in Vlaanderen en de wereld'. Together they form a unique fingerprint.Activities
- 1 Talk or presentation at a conference
-
The grift has a gentle touch... or maybe not?
Ronald Geerts (Speaker)
24 Apr 2008 → 25 Apr 2008Activity: Talk or presentation › Talk or presentation at a conference