Deze masterthesis gaat over een onderzoek naar de conceptualisatie van jongeren aangaande erotiek om te verkennen op welke manier erotiek beter bespreekbaar kan gemaakt worden binnen RSV in het secundaire onderwijs. Dit onderzoek bestudeert jongvolwassenen met een leeftijd van ongeveer 18 jaar op basis van empirische bevindingen en kwalitatief onderzoek over hun discours rond seksualiteit en erotiek. Het onderzoek gaat via een viertal opbouwende focusgroepen met jongvolwassenen na hoe jongeren zelf spreken over erotiek en over wat er voor hen daarin wel en niet belangrijk is. Dit onderzoek toont verder nog aan dat jongeren via visuele methoden op een aangenamere en laagdrempeligere manier over eigen gevoelens, ervaringen en beleving inzake erotiek kunnen communiceren. Op basis van de bekomen resultaten levert dit onderzoek een bijdrage aan het huidige debat over het verfijnen van relationele en seksuele vorming bij jongeren en het suggereert op die manier een vernieuwde benadering van relationele en seksuele voorlichting in het secundaire onderwijs.
Erotiek sans gêne
Lamaire, S. C. ((PhD) Student), De Backer, F. (Promotor), Van Puyenbroeck, H. (Promotor). 2018
Student thesis: Master's Thesis