In deze thesis trachten we vanuit een multidisciplinair perspectief een genuanceerd antwoord te geven op volgende vragen. Eerst vragen we ons af of de WTO een instrument is in Amerikaanse handen. Dan bestuderen we het GATS à la carte-systeem en de gevolgen voor de audivisuele sector. Tot slot verdiepen we ons in de (on)mogelijkheid van consensus in dit dossier, via het begrip Culturele Diversiteit. Waar in Europees onderzoek dit issue eerder vanuit EU-standpunt wordt geanalyseerd, pogen we in deze verhandeling een Amerikaanse bril op te zetten. De resultaten geven aan dat de WTO niet een VS instrument is, maar dat het als een der opties in hun handelsbeleid geldt. Dat blijkt ook uit de aanpak van het audiovisuele dossier. Daarin nemen de VS een gematigder en pragmatischer positie in. Enerzijds door via bilaterale en regionale akkoorden de liberaliseringsdynamiek in de sector aan te zwengelen. Anderzijds door op de flexibiliteit in het GATS te wijzen. Zo trachten de VS steun te vergaren bij andere landen om aldus de EU in haar defensieve positie te isoleren.
Het audiovisueel dossier: een heet hangijzer op de internationale economische agenda. Analyse van de Amerikaanse handelspolitiek binnen de WTO.
Donders, K. ((PhD) Student), Pauwels, C. (Promotor), Van Audenhove, L. (Jury), Brison, F. (Jury). 2005
Student thesis: Master's Thesis