Abstract
Bij het ontwerp van een fiets voor postbedeling met elektrische assistentie, dient er gelet te worden op een aantal specifieke vereisten inzake structurele eigenschappen, rijcomfort en esthetiek van het kader.De elektrische assistentie zorgt voor een meer aangename rijervaring, daar de postbode minder fysieke arbeid moet verrichten bij het nemen van hellingen of het rijden met tegenwind. Het kader moet op zodanige wijze worden ontworpen, dat het alle belastingen die bij normale gebruiksomstandigheden optreden, zonder probleem moet kunnen opnemen. Voorbeelden hiervan zijn: het rijden op een oneffenheid in het wegdek, het remmen of het vertrekken vanuit stilstand. Gelet op het aanzienlijke gewicht van de poststukken, de batterijen en het koppel van de elektrische motor vraagt dit om specifieke maatregelen in het ontwerp.
De postfiets moet met aandacht voor het rijcomfort worden ontworpen. Dit vertaalt zich vooral in een lage instap, een aangename rijhouding en stabiliteit van de fiets.
Een niet onbelangrijk aspect ten slotte is het uitzicht van de fiets. De stoere mountainbikelook is vandaag de dag erg in trek, en men geeft hierdoor de voorkeur aan een design dat deze eigenschap in zich draagt.
Om een idee te verkrijgen van de impact die de dagelijkse rondrit heeft op het kader, wordt aan ieder belastingsgeval een uitgebreide krachtenstudie gekoppeld. Deze studie is gebaseerd op veronderstellingen die de realiteit zo goed mogelijk trachten te benaderen. Als resultaat bekomt men representatieve waarden voor de inwerkende krachten en koppels op het kader. Deze worden vervolgens als randvoorwaarden ingegeven in een eindig elementenmodel van het kader. Uiteindelijk bekomt men op die manier voor elk belastingsgeval een voorstelling van de optredende vervormingen en spanningen in het kader. Aan de hand van zorgvuldig gekozen grenswaarden kan men besluiten of er al dan niet aanpassingen van het ontwerp moeten worden doorgevoerd.
Het op punt stellen van deze methodiek is gebeurd op basis van de ervaringen met de huidige postfietsen, en hun geometrie.
Dit eindwerk heeft een mogelijke werkwijze aangebracht voor een snelle evaluatie van nieuwe kaderontwerpen, zonder dat de bouw van een rijdend prototype in eerste instantie is vereist. Eveneens kan de methode worden aangewend voor het optimaliseren van bestaande kaders. Een voorstel voor een mogelijk kader dat voldoet aan de vereisten wordt aangereikt.
Date of Award | 30 Jun 2006 |
---|---|
Original language | English |
Supervisor | Hugo Sol (Promotor), Philippe Lataire (Jury) & Jean-Marc Paul Timmermans (Advisor) |
Keywords
- postfiets
- elektrische fiets