Het doel van dit onderzoek is een kwalitatieve studie uit te voeren naar de werking van BX Connect to work. Dit is één van de projecten binnen de communitywerking van de Brusselse voetbalclub BX Brussels dat focust op employability en jongeren wil klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Deze explorerende studie wenst een eerste aanzet te geven om een betere kijk te krijgen op de werking van dit project. Hierbij rekening houdend met het perspectief van zowel de organisatoren als de deelnemers. In dit onderzoek werd een holistische casestudie met een enkelvoudig ontwerp uitgevoerd. Er werden diepte-interviews afgenomen met zowel de deelnemers (n=10) van het project als de begeleiders (n=5) ervan. Deze studie maakte gebruik van een CMO-configuratie om de data te verzamelen en te verwerken. Uit de resultaten kan men vaststellen dat de jongeren hun passie voor voetbal beschouwen als de belangrijkste drijfveer voor hun deelname aan de activiteiten van het project. Daarnaast beschouwen alle respondenten de familiale sfeer gedurende de activiteiten als een noodzakelijke voorwaarde voor het slagen van het project. Naast het realiseren van praktische verwezenlijkingen zoals bijvoorbeeld het maken van een cv, ervaren de respondenten het bevorderen van het zelfvertrouwen van de deelnemers als één van de belangrijkste uitkomsten van het project. Vervolgens kan men op basis van deze bevindingen een aantal aanbevelingen presenteren, namelijk het uitwerken van een iteratief evaluatiekader en het verdiepen van de samenwerking met de partnerorganisaties. Ten slotte kunnen studies die sport for development en employability bestuderen mogelijks een longitudinaal onderzoek bevatten. Door de jongeren die aan projecten participeren over een langere tijdspanne heen te volgen, kunnen onderzoekers meer inzicht krijgen in hoe deze jongere evolueren dankzij zulke projecten.
Van kleedkamer naar arbeidsmarkt: Een casestudie naar communitywerking in een Brusselse voetbalclub
Ngongo, J. A. ((PhD) Student), Piens, C. ((PhD) Student), Derom, I. (Promotor), Theeboom, M. (Promotor), Schaillée, H. (Promotor). 2022
Student thesis: Master's Thesis