Hoge verwachtingen in de B-stroom of vmbo

Activiteit: Talk or presentation at a conference

Description

Eerder onderzoek toonde aan dat leraren de neiging hebben om lagere verwachtingen te hebben voor leerlingen in lagere stromen (of tracking), zoals in de B-stroom of het vmbo (mbo), en hun curriculum en onderwijsmethoden hierop aan te passen. Toch is het cruci-aal dat leraren hoge verwachtingen hebben naar leerlingen aangezien dit o.a. leidt tot verhoogde leerprestaties bij leerlingen. Er is echter een gebrek aan kwalitatief onderzoek naar hoe onderwijsstromen of tracking het gedrag van leraren in de klas en de verwachtingen die zij vormen uiten. Deze presentatie toont de resultaten van een studie die als doel had om te onderzoeken (1) hoe leraren in de B-stroom (vmbo) hoge of lage verwachtingen overbrengen in hun lessen Nederlands, wiskunde of PAV in het tweede jaar van het secundair onderwijs in Vlaanderen, België, en (2) hoe leerlingen deze verwachtingen van hun leraren waarnemen. Aan de hand van een multiple-case study design richtte het onderzoek zich op twee leraren en werden klasobservaties uitgevoerd, interviews met de betrekkende leraren afgenomen en focusgroepen met leerlingen georganiseerd.
Periode23 nov 2024
EvenementstitelHSN Conferentie Onderwijs Nederlands 2024
EvenementstypeConference
LocatieBrussel, Belgium
Mate van erkenningInternational