Projecten per jaar
Organisatieprofiel
Organisation profile
De nieuw samengestelde onderzoekseenheid EDWE verenigt de researchteams Onderwijskunde en Agogische Wetenschappen. Gezamenlijk stellen ze drie speerpunten voor onderzoek voorop: - Verandering en innovatie in onderwijs en vorming - Gemeenschapsvorming - Cultuureducatie In de eerste onderzoekslijn wordt gezocht naar hefbomen voor verandering op verschillende niveaus van het educatief systeem: processen en effecten van innovaties in leren en instructie; factoren, condities en interventies die een impact hebben op het professioneel leren van leraren envormingswerkers; veranderingsprocessen op het niveau van educatieve organisaties (b.v. scholen) en grootschalige hervormingen op macroniveau. De tweede onderzoekslijn focust zich op de verhouding tussen individu en gemeenschap, met het oog op kwaliteit van het samenleven. De betekenissen, condities, randvoorwaarden en knelpunten van diverse vormen van gemeenschapsvorming zijn voorwerp van onderzoek, met aandacht voor specifieke doelgroepen (o.a. ouderen, jeugd, allochtonen, financieel kwetsbaren, digitaal ongeletterden). De derde onderzoekslijn laat een brede waaier van cultuureducatief onderzoek toe, toegepast op een verscheidenheid van doelgroepen en via formele, niet-formele en informele educatie.
Vingerafdruk
Samenwerkingen en hoofdonderzoeksgebieden uit de afgelopen vijf jaar
Profielen
-
Bieke Abelshausen
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - postdoctoral researcher, Unpaid guest professor, Temporary replacement ZAP, Niet gedefinieerd
- Internationale Relaties en Mobiliteit - postdoctoral researcher
- Lokaliteiten, Ontologiën, Commons, geïntegreerd
Persoon: Onderzoeker, Professor, Gastprofessor
-
Lucija Andre
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - postdoctoral researcher
- Brussels Research Centre on Innovation in Learning and Diversity - postdoctoral researcher
Persoon: Onderzoeker
-
Charlotte Arnou
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - Unpaid employee, Niet gedefinieerd
- Faculteit Psychologie en Educatieve wetenschappen
Persoon: Onderzoeker, Doctoraat
-
Hanne Bakelants
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - postdoctoral researcher
- Huisartsgeneeskunde en Chronische Zorg - postdoctoral researcher
- Zorg rond het Levenseinde - postdoctoral researcher
- Bedrijfstechnologie en operationeel beheer - Bezoldigd gastprofessor
- Data Analytics Lab - Bezoldigd gastprofessor
- Samenleving en Ouderen Onderzoekslab
Persoon: Onderzoeker, Gastprofessor
-
Vladena Bätge Jahn
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - Unpaid employee, Niet gedefinieerd
- Brussels Research Centre on Innovation in Learning and Diversity - Unpaid employee, Niet gedefinieerd
- Faculteit Psychologie en Educatieve wetenschappen
Persoon: Onderzoeker, Doctoraat
-
VLOV232: Vlaamse leraren en schoolleiders onderzocht. Analyse en valorisatie van de Teaching and Learning International Survey (TALIS) en Starting Strong 2024 in Vlaanderen.
Van Droogenbroeck, F., Spruyt, B., Kavadias, D., Siongers, J., Faddar, J. & Thomas, V. M.
1/04/25 → 31/03/27
Project: Fundamenteel
-
EUPOM161: Erasmus+ KeyAction: Europees kader voor de bevordering van mentale gezondheid in topsportorganisaties
Kegelaers, J., Wylleman, P. & De Brandt, K.
1/01/25 → 31/12/27
Project: Toegepast
-
IOF3037: Brubotics: duurzame mens-gerichte robotica
Vanderborght, B., Verstraten, T., De Pauw, K., Roelands, B., Nowe, A., Loeckx, J., Jansen, B., Munteanu, A., Jacobs, A., De Witte, N., Swinnen, E., Beckwée, D., Brengman, M., Willems, K., Van de Perre, G., Paolillo, A., Aeles, J., Secades, L., Heiremans, L., El Makrini, I., Verrelst, B., Lopez Garcia, P. & Terryn, S.
1/01/25 → 31/12/29
Project: Toegepast
-
EUPOM160: Erasmus+ KeyAction2: Onderwijs voor de overgang naar duurzame agrovoedselsystemen in Zuid-Amerika
Stiens, J., Sahli, H., da Silva Gomes, B. T., De Cruz, L., Steenhaut, K. & Moreno Cely, A.
1/12/24 → 30/11/27
Project: Toegepast
-
EUPOM164: Erasmus+ KeyAction2: Dekolonisatie van curricula op middelbare scholen
1/12/24 → 31/08/27
Project: Toegepast
Onderzoeksoutput
-
Academics’ Leadership Styles and Their Motivation to Participate in a Leadership Training Program in the Digital Era
Cheng, Z. & Zhu, C., 17 mrt. 2025, In: Education Sciences. 15, 3, 13 blz., 369.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open Access1 Citaat (Scopus) -
Activism requires Ecosystems (and how to regenerate our ecologies of change?): What can arts do?
Crois, E., 2025, Thought Provokers on Ecosystems. Brussel: Vrije Universiteit Brussel, blz. 71-73 3 blz.Onderzoeksoutput: Chapter › Specialist
Open AccessBestand -
Advancing the field of entrepreneurial education: leveraging a design science approach for educating the change agents of the future.
Derre, B., Baggen, Y. & De Bruyckere, P., 2025, (Accepted/In press) Empowering the Next Generation of Entrepreneurial Change Agents: A Design Science Approach to Transforming Entrepreneurial Education. Derre, B. & Baggen, Y. (redactie). SpringerOnderzoeksoutput: Chapter › Research › peer review
-
Against Self‑Reflexive Confessions: Collective Dialogues to Progressively Transform Academic North–South Collaborations
Mertens, K., Moreno Cely, A. & Nyakato, V., feb. 2025, In: The European Journal of Development Research. 37, 1, blz. 219-240 22 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open Access -
Answering it or skipping it: predicting item nonresponse in school self-evaluation questionnaires
Faddar, J., De Maeyer, S. & Vanhoof, J., 2025, In: Educational Studies. 51, 4, blz. 405-424 20 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Activiteiten
-
Student Research Conference ‘Young Business Leaders 2025
Chang Zhu (Invited speaker)
15 mei 2025Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
PhD Fellowship Fundamental Research
Christophe Kegels (Contributor) & Valérie Marie Thomas (Supervisor)
1 nov. 2025 → 31 okt. 2029Activiteit: Written proposal
-
Het belang van Verhalen voor ouderen
Saloua Berdai Chaouni (Speaker)
4 apr. 2025Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
Natuur&Mens (Externe Organisatie)
Yano Truyers (Member)
feb. 2025 → …Activiteit: Membership of public/government advisory/policy group or panel
-
Vlaamse overheid (Externe Organisatie)
Yano Truyers (Member)
jan. 2025 → …Activiteit: Work on advisory panel to industry or government or non-government organisation
Datasets
-
Determinants of self-regulated learning practices in elementary education
Thomas, V. M. (Researcher), Lombaerts, K. (Data Manager), Peeters, J. (Data Collector) & De Backer, F. (Researcher), Zenodo, 25 jan. 2025
Dataset
-
Common variants in Alzheimer's disease and risk stratification by polygenic risk scores.
De Roeck, E. (Creator), Bjerke, M. (Creator) & Engelborghs, S. (Creator), Apollo, 2021
DOI: 10.17863/cam.70957, http://10.1038/s41467-021-22491-8
Dataset
-
-
How do teachers regulate their learning?
Lombaerts, K. (Creator) & Kougentaki, E. (Creator), VUB Institutional Data Repository, 25 nov. 2024
Dataset
-
Primary School Teachers Perceptions Critical Thinking
Lombaerts, K. (Creator), Lombardi, L. (Creator) & De Backer, F. (Creator), VUB Institutional Data Repository, 11 mrt. 2025
Dataset