Projecten per jaar
Organisatieprofiel
Organisation profile
De nieuw samengestelde onderzoekseenheid EDWE verenigt de researchteams Onderwijskunde en Agogische Wetenschappen. Gezamenlijk stellen ze drie speerpunten voor onderzoek voorop: - Verandering en innovatie in onderwijs en vorming - Gemeenschapsvorming - Cultuureducatie In de eerste onderzoekslijn wordt gezocht naar hefbomen voor verandering op verschillende niveaus van het educatief systeem: processen en effecten van innovaties in leren en instructie; factoren, condities en interventies die een impact hebben op het professioneel leren van leraren envormingswerkers; veranderingsprocessen op het niveau van educatieve organisaties (b.v. scholen) en grootschalige hervormingen op macroniveau. De tweede onderzoekslijn focust zich op de verhouding tussen individu en gemeenschap, met het oog op kwaliteit van het samenleven. De betekenissen, condities, randvoorwaarden en knelpunten van diverse vormen van gemeenschapsvorming zijn voorwerp van onderzoek, met aandacht voor specifieke doelgroepen (o.a. ouderen, jeugd, allochtonen, financieel kwetsbaren, digitaal ongeletterden). De derde onderzoekslijn laat een brede waaier van cultuureducatief onderzoek toe, toegepast op een verscheidenheid van doelgroepen en via formele, niet-formele en informele educatie.
Vingerafdruk
Netwerk
Profielen
-
Charlotte Arnou
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - Academisch personeel, Niet gedefinieerd
- Faculteit Psychologie en Educatieve wetenschappen
Persoon: Onderzoeker, Doctoraat
-
Nancy Babel
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - Academisch personeel, Niet gedefinieerd
Persoon: Onderzoeker
-
Necip Ridvan Bas
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - Academisch personeel, Niet gedefinieerd
- Faculteit Psychologie en Educatieve wetenschappen
- Brussels onderzoekcentrum voor Innovatie in Leren en Diversiteit
Persoon: Onderzoeker, Doctoraat, Doctorandus
-
Vladena Bätge Jahn
- Vrije Universiteit Brussel
- Educatiewetenschappen - Academisch personeel, Niet gedefinieerd
- Faculteit Psychologie en Educatieve wetenschappen
- Brussels onderzoekcentrum voor Innovatie in Leren en Diversiteit
Persoon: Onderzoeker, Doctoraat, Doctorandus
-
Saloua Berdai Chaouni
- Vrije Universiteit Brussel
- Brussels Interdisciplinair onderzoekscentrum Migratie en Minderheden
- Samenleving en Ouderen Onderzoekslab
- Expertisecentrum Gender, Diversiteit en Intersectionaliteit
- Educatiewetenschappen - Niet gedefinieerd, Academisch personeel
Persoon: Onderzoeker, Gastonderzoeker, Doctorandus
-
EU649: Bevordering van onderzoek en opleiding inzake ouder worden, plaats en thuis
1/01/23 → 31/12/26
Project: Fundamenteel
-
OZR4010: OZR opvangmandaat: De technologie-ondersteunde professionalisering van leerkrachten en de rol van zelfregulerend en zelfgestuurd leren.
1/11/22 → 31/10/23
Project: Fundamenteel
-
VLIR412: KAWSAYTA AWANACHEJ* - Een Boliviaans leer-onderzoeksnetwerk in duurzaam territoriaal bestuur en beheer.
Vanwing, T., Moreno Cely, A. & Goossens, C.
1/09/22 → 31/08/27
Project: Fundamenteel
Onderzoeksoutput
-
Helping Behavior of Older Adults during the Early COVID-19 Lockdown in Belgium
Dury, S., Brosens, D., Pan, H., Principi, A., Smetcoren, A-S., Perek-Bialas, J. & De Donder, L., jan 2023, In: Research on Aging. 45, 1, blz. 8-20 13 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
1 Citaat (Scopus) -
Researching Compassionate Communities: Identifying theoretical frameworks to evaluate the complex processes behind public health palliative care initiatives
Bakelants, H., Vanderstichelen, S., Chambaere, K., Van Droogenbroeck, F., De Donder, L., Deliens, L., Dury, S. & Cohen, J., 30 jan 2023, In: Palliative Medicine. 37, 2, blz. 291-301Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open AccessBestand -
Unpacking equity. Educational equity in secondary analyses of international large-scale assessments: A systematic review
Appels, L., De Maeyer, S., Faddar, J. & Van Petegem, P., 2023, In: Educational Research Review. 38, 100494.Onderzoeksoutput: Article › peer review
-
Vivencias, Method Born from the Struggle to Emancipation: (Re)valuing Other Ways of Knowing in the Abya-Yala
Moreno Cely, A., 2023, Decolonising Methodologies o Sustainability in The Global South. Onyango, J., Apgar, M., Atela, J. & Stirling, A. (redactie). 1st redactie Africa Research and Impact Network (ARIN) Press, Vol. I. 17 blz.Onderzoeksoutput: Chapter › Research › peer review
-
A 12-month prospective cohort study on symptoms of mental health disorders among Dutch former elite athletes
Oltmans, E., Confectioner, K., Jonkers, R., Kerkhoffs, G. M. M. J., Moen, M., Verhagen, E., Wylleman, P. & Gouttebarge, V., apr 2022, In: The Physician and Sportsmedicine. 50, 2, blz. 123-131 9 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open Access4 Citaten (Scopus)
Activiteiten
-
SEE ME: Social inclusion by meaningful ageing
Sarah Dury (Speaker)
8 jun 2022Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
Civic engagement among older migrants in Europe: A SHARE-based analysis.
sandra torres (Speaker), rodrigo serrat (Speaker), Fredrica Nyqvist (Speaker), Sarah Dury (Speaker) & Marina Näsman (Speaker)
1 jul 2022Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
TEDxBrusselsSalon: Breaking the Walls
Suzannah D'Hooghe (Speaker)
19 okt 2022Activiteit: Talk at a public lecture/debate
-
Multidimensional Civic Engagement of Older People Latent Class Analysis
Toon Vercauteren (Speaker)
7 jun 2022Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
Civic engagement among older migrants in Europe: A SHARE-based analysis.
sandra torres (Speaker), rodrigo serrat (Speaker), Sarah Dury (Speaker), Fredrica Nyqvist (Speaker) & Marina Näsman (Speaker)
16 jun 2022Activiteit: Talk or presentation at a conference