Projecten per jaar
Organisatieprofiel
Organisation profile
Onderzoeksgroep VISU - Histories of Art, Architecture and Visual Culture biedt een platform voor onderzoek over de geschiedenis en theorie van beeldende kunst, architectuur en visuele cultuur vanaf de vroegmoderne tijd tot vandaag. Hierbij wordt niet alleen de kunst- en architectuurpraktijk, het beeld, het materiële object en de ruimtelijke omgeving onderzocht, maar ook de bredere cultuurhistorische en maatschappelijke context, die vaak gelinkt is aan actuele thema’s zoals nieuwe media, beeldvorming van oorlog/conflict, verstedelijking, duurzaamheid, multiculturaliteit en globalisering. Centraal staan vragen rond de circulatie van beelden, artefacten, praktijken en kennis over grenzen heen: hierbij wordt zowel gekeken naar wisselwerking tussen de verschillende kunsten onderling, als naar uitwisseling tussen verschillende culturen, tradities, regio’s of tijdperken. Het wetenschappelijk onderzoek binnen VISU is gestructureerd rond drie onderzoekslijnen, die inhoudelijk deels met elkaar verweven zijn:
• Histories of Architecture
Deze onderzoekslijn focust op de geschiedenis van architectuur, stedenbouw en decoratieve kunst van de vroegmoderne periode tot vandaag. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar de Lage Landen (vroegmoderne tijd) in Europees perspectief en naar België (vanaf de 19de eeuw) in een globale context. In het verlengde van de architectuurhistorische traditie wordt onderzoek gevoerd naar alle aspecten van de gebouwde omgeving: van planning, ontwerp en uitvoering van bouwwerken tot en met hun interieurinrichting, decoratie, gebruik, receptie, typologische ontwikkeling en de theorievorming errond. Tegelijk wordt de focus op architectuur verbreed door ook de veelzijdige interacties met naburige domeinen te bestuderen: enerzijds met wetenschap en technologie, onder meer via onderzoek over ingenieurswerken en bouwtechniek (cf. construction history); anderzijds met beeldende kunst en visuele cultuur, onder meer via onderzoek over het oeuvre van kunstenaars-architecten en de representatie van architectuur en steden in de visuele kunsten (cf. urban iconography).
• Early Modern Art and Visual Culture
Aansluitend bij voorgaande lijn, bestudeert deze onderzoekslijn Europese vroegmoderne kunst en visuele cultuur in een globaal perspecief. Verankerd in de kunsthistorische discipline door een sterk objectgerichte aanpak, wordt beoogd de traditioneel monografische aanpak te verruimen naar interacties tussen objecten en beelden, makers en kijkers, en zo de ruimere visuele cultuur in kaart te brengen. Bijzondere expertise betreft circulatie van kunst in netwerken van kunstenaars, geleerden en handelaars in de 16de- en 17de-eeuwse Nederlanden. De studie van zowel canonieke kunst van onder meer Bruegel en Rubens als anonieme pamfletten en nieuwsprenten, in samenhang met materiële en literaire cultuur en sociaal-politieke context, wil vroegmoderne beelden en objecten herintegreren in de maatschappelijke debatten en reflecties van hun tijd, die veelal vandaag resoneren: kennisexplosie, nieuwe media, politieke en confessionele polarisering, klimaat, globalisering, verstedelijking, bevraging en meditatie.
• Modern and Contemporary Art, Photography and New Media
De moderne en hedendaagse onderzoekslijn zet de hierboven beschreven onderzoekspistes verder voor de periode van de 19de tot de 21ste eeuw. Praktijk, disseminatie, receptie en conservatie van kunst worden in haar materiële, culturele en (inter)mediale aspecten benaderd. Het zwaartepunt fotografie en lens-gebaseerde media impliceert dat kunst vooral in haar verwevenheid met maatschappelijke vraagstukken wordt onderzocht. Hierbij wordt een intersectionele aanpak gehanteerd van onder meer ecologische, gender- en (de)koloniale problematieken. Het herschrijven van het verleden in artistieke praktijk wordt vooral vanuit fotografische en filmische archieven doorgelicht. Door de focus op artistieke en fotografische netwerken worden topics rond beeldcirculatie, participatie en beeldperformativiteit aangekaart.
Vingerafdruk
Samenwerkingen en hoofdonderzoeksgebieden uit de afgelopen vijf jaar
Profielen
-
Gustavo Odim Amaral Beck
- Vrije Universiteit Brussel
- History, Archeology, Arts, Philosophy and Ethics - Unpaid employee, Niet gedefinieerd
- Faculteit der Letteren en Wijsbegeerte
- Onderzoeksgroep kunst- en architectuurgeschiedenis
Persoon: Onderzoeker, Doctoraat
-
Caterina Cardamone
- Vrije Universiteit Brussel
- History, Archeology, Arts, Philosophy and Ethics - postdoctoral researcher
- Onderzoeksgroep kunst- en architectuurgeschiedenis
Persoon: Onderzoeker
-
FWOTM1262: Cureren door design: een dekoloniale praktijk gericht op de toekoms
Sneijder, L. M. & Ruchel-Stockmans, K.
1/11/24 → 31/10/28
Project: Fundamenteel
-
FWOAL1116: Fiandre-Firenze: architecturale uitwisselingen van noord naar zuid, 1400-1600
Martens, P., Cardamone, C., Belli, G. & Rojas Costa, A.
1/01/24 → 31/12/27
Project: Fundamenteel
-
OZR4179: BIO&IMAGO. Biodiversiteit, Beeld-diversiteit en Techno-diversiteit in vroegmodern Europa
1/09/23 → 31/08/27
Project: Fundamenteel
-
OZR4127: Bilateral cooperation within the framework of a joint doctoral project: benchfee for joint PhD VUB - NOVA (PT), AMARAL Gustavo
27/04/23 → 26/04/27
Project: Fundamenteel
Onderzoeksoutput
-
Allies in architecture? WWI and the Americanisation of Belgian architecture , 1890-1939
Packet, T., 2024, 339 blz.Onderzoeksoutput: PhD Thesis
-
Appingedam in 1536: Een zeldzame gravure van het beleg van ‘den Dam’ door Georg Schenck van Toutenburg
Martens, P., 2024, In: Caert-Thresoor (Tijdschrift voor de Geschiedenis van de Kartografie). 43, 1, blz. 18-26 9 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open AccessBestand -
A Taste for Fish: Paintings of Aquatic Animals in the Low Countries (1560–1729)
Rijks, M., 1 jan. 2024, Ichthyology in Context (1500–1880). Brill, blz. 259-297 39 blz. (Intersections; vol. 87).Onderzoeksoutput: Chapter › Research › peer review
Open Access -
Commoning Photography. Grassroots and Community‑based Photographic Archives in Eastern Europe and the (Non)Visibility of Everyday Resistances
Ruchel-Stockmans, K., 2024, Formats of (Non)Seeing. Križić Roban, S., Kovač, L., Šeparović, A. & Kuhar, M. (redactie). Institute of Art History, blz. 256-279 23 blz.Onderzoeksoutput: Chapter › Research › peer review
Open AccessBestand2 Downloads (Pure) -
Discovery of a painting inspired by Ancient Egypt on the reverse of Train du soir by Paul Delvaux
Vandepitte, F. E., Derzelle, E., Strivay, D., Stassart, H. & Defeyt, C., 28 okt. 2024, In: The European Physical Journal Plus. 139, 947Onderzoeksoutput: Article › peer review
Activiteiten
-
Images of Flemish Architecture in Quattrocento Florence
Alicia Rojas Costa (Speaker)
22 mrt. 2025Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
-
Victor Horta's wartime stay in the United States: from art nouveau to classical modernity
Tom Packet (Speaker)
24 apr. 2025Activiteit: Talk or presentation at a conference
Bestand -
Table ronde : La Maturité de Victor Rousseau. Une sculpture qui fait débat.
Francisca Estella Vandepitte (Speaker), Julie Bawin (Speaker) & Stefaan Van Acker (Speaker)
17 mrt. 2025Activiteit: Talk at a public lecture/debate
-
PhD defence Louis van Empelen: “ 'Jerusalem naert leven also het noch huyden ten dage leit'. Het realisme van de stadsportretten van Erhard Reuwich, Jan van Scorel en een anonieme tekenaar” (Open Universiteit, Heerlen) (Evenement)
Pieter Martens (Jury) & P.B.M. van den Akker (Supervisor)
4 apr. 2025Activiteit: Member of PhD committee
Datasets
-
Interviews for doctoral thesis
Schraeyen, S. (Creator), Ruchel-Stockmans, K. (Supervisor) & Arteel, I. (Supervisor), VUB Institutional Data Repository, 11 dec. 2024
Dataset
-
Database Belgian historic eco art practices
Schraeyen, S. (Creator), Ruchel-Stockmans, K. (Supervisor) & Arteel, I. (Supervisor), VUB Institutional Data Repository, 11 dec. 2024
Dataset