Projecten per jaar
Persoonlijk profiel
Expertise
-
Tom Vanwing is de oprichter van de onderzoeksgroep LOCI en full time professor aan de Vrije Universiteit Brussel, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Departement Educatiewetenschappen (EDWE). Hij studeerde marketing en agogische wetenschappen, waarin hij doctoreerde op het thema professionalisering en innovatie in niet-formele educatieve instellingen, met een focus op gemeenschapsontwikkeling. Hij is ook mede-oprichter van de Brusselse volkshogeschool Citizenne (www.citizenne.be) en de Master in Onderwijs en Onderzoek voor Duurzame Ontwikkeling (MERSD) aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname. Zijn onderzoek richt zich op hedendaagse ontwikkelingsvraagstukken met bijzondere aandacht voor gemeenschapsparticipatie en interdisciplinair onderzoek. Groepen, gemeenschappen en configuraties kunnen worden gezien als een 'ecosysteem', in voortdurende interactie met hun fysieke, economische en maatschappelijke omgeving. Het is de studie van deze dynamiek die nieuwe inzichten en alternatieven kan opleveren voor de sociale kwaliteit van het leven.
Vanuit een humanistisch oogpunt heeft zijn praktijk een sterke focus op en waardering voor het potentieel van mensen, wie dat ook mogen zijn, ongeacht hun positie op de maatschappelijke ladder of waar (onder welke voorwaarden en omstandigheden) ze wonen. De mens kan zijn eigen leven vormgeven middels flexibele adaptatie, zelfregulering, agency, sociale interactie en creativiteit. Ook sociale systemen zijn in staat om zichzelf opnieuw te definiëren ten opzichte van maatschappelijke mythes, om sociale verhoudingen te herzien, en om te revitaliseren vanuit diverse culturele kennissystemen en menselijk initiatief.
Hij doceert (onder andere) Inleiding tot de Agogische Wetenschappen; Andragologie; Management & innovatie voor de social - en non profit sector; Duurzame ontwikkeling: Educatieve theorieën en internationaal beleid; Gemeenschapsontwikkeling: discours, theorieën en paradigma's; Sociale en culturele transities voor duurzaamheid en ontwikkeling; Systeemdenken in het onderwijs.
Vingerafdruk
- 1 Soortgelijke profielen
Netwerk
-
VLIR412: KAWSAYTA AWANACHEJ* - Een Boliviaans leer-onderzoeksnetwerk in duurzaam territoriaal bestuur en beheer.
Vanwing, T., Moreno Cely, A. & Goossens, C.
1/09/22 → 31/08/27
Project: Fundamenteel
-
FWOTM1086: De ontologieën van sociaalecologische sleutelsoorten vanuit een gemeenschapsperspectief.
Truyers, Y., Vanwing, T. & Jacobs, S.
1/11/21 → 31/10/23
Project: Fundamenteel
-
VLIR400: Sporen voor de dekolonisatie van de Belgische ontwikkelingssamenwerking
1/04/21 → 31/08/22
Project: Fundamenteel
Onderzoeksoutput
-
Reducing albinism related stigma in Tanzania: an exploration of the impact of radio drama and radio interview
de Groot, T. M. M., Veldman, M., Jacquet, W., Peters, R. M. H., Vanwing, T. & Meurs, P., 13 okt 2022, In: Disability & Society. 37, 9, blz. 1479-1500 22 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open Access1 Citaat (Scopus) -
Breaking monologues in collaborative research: Bridging knowledge systems through a listening-based dialogue of wisdom approach
Moreno Cely, A., Cuajera-Nahui, D., Escobar-Vasquez, C. G., Vanwing, T. & Tapia-Ponce, N., 19 mrt 2021, In: Sustainability Science. 16, 3, blz. 919-931 13 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open Access9 Citaten (Scopus) -
" Is vocational education still a second choice? Differences in the background between secondary vocational and academic high school students in China "
Hu, H., Jacquet, W. & Vanwing, T., 14 nov 2021, The 17th AASVET International Conference: Trends of Work Education and Training in the Post-Pandemic Era. TAIWAN: AASVET, Vol. 17. blz. 31-32Onderzoeksoutput: Conference paper
-
Listening-based dialogue: Circle of dialogue wisdom
Moreno Cely, A., Vanwing, T., Escobar-Vasquez, C. G., Cuajera-Nahui, D. & Tapia-Ponce, N., 18 mei 2021, Integration and Implementations Insights.Onderzoeksoutput: Blog › Vulgarizing
-
Towards Blended Learning Designs Fostering Adults' Social Capital: What Do Empirical Findings Reveal?
Cocquyt, C., Diep, A. N., Zhu, C., Greef, M. D. & Vanwing, T., 19 mrt 2021, Research Anthology on Adult Education and the Development of Lifelong Learners. 1 redactie IGI Global Publishing, blz. 350-370 21 blz.Onderzoeksoutput: Chapter › Research › peer review
Activiteiten
-
Learning democracy through activism- the global climate strike movement and Belgian youth’s democratic experience in times of environmental emergency
Ronald Crouzé (Speaker), Louise Jeanne Marie Godard (Speaker), Tom Vanwing (Contributor) & Pieter Meurs (Contributor)
1 sep 2022Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
Leverage points conference 2019
Adriana Moreno Cely (Speaker), Cesar Escobar (Contributor), Dario Cuajera (Contributor), Nelson Tapia (Contributor) & Tom Vanwing (Contributor)
6 feb 2019 → 8 feb 2019Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
Teammember Project 6: INTERDISCIPLINARY LEARNING COMMUNITIES AS A DRIVING FORCE FOR ACADEMIC CAPACITY BUILDING (Transversal Project) IUC Universidad Católica Boliviana "San Pablo" (UCB) - Bolivia
Tom Vanwing (Member)
2016 → …Activiteit: Research and Teaching at External Organisation
-
Voices for Sustainable Development Goals
Tom Vanwing (Organiser)
17 jan 2016Activiteit: Participating in or organizing a public lecture/debate
-
Key Note start of the academic year 'ICT in Education': Teachers as Change Agents'
Tom Vanwing (Speaker)
nov 2016Activiteit: Talk at an external academic organisation
Knipsels
-
-
Wat is het belang van gemeenschapsontwikkeling in ons land?
22/10/15
1 Mediabijdrage
Pers / media: !!Other
-
-
-
Scriptie
-
Not formal, but the more professional. The skills, context and opportunities of the socio-cultural adult educator.
Auteur: Vanwing, T. & Notten, A., 19 jun 2006Begeleider: Notten, A. (Promotor)
Scriptie/Masterproef: Doctoral Thesis