Projecten per jaar
Persoonlijk profiel
Expertise
Dr. Wouter Cools, PhD, is een ervaren academicus met een breed scala aan functies en expertise. Momenteel is hij aangesteld als assistent-professor aan het Multidisciplinair Instituut voor Lerarenopleiding (MILO) van de Vrije Universiteit Brussel. Hij draagt ook zijn kennis bij als docent Lichamelijke Opvoeding & Bewegingsrecreatieve aan de Arteveldehogeschool in Gent.
Zijn onderzoeksactiviteiten zijn gecentreerd rond de domeinen van de Lichamelijke Opvoeding, Sport en Bewegingswetenschappen. Dr. Cools richt zich op een verscheidenheid van belangrijke gebieden, waaronder Lichamelijke Opvoeding in het Basis- en Voortgezet Onderwijs, Pedagogische Inhoudelijke Kennis (PCK) methoden binnen de Lichamelijke Opvoeding, Lerarenopleiding voor Lichamelijke Opvoeding, Lichamelijke Activiteit, Ontwikkeling van Fundamentele Bewegings- en Motorische Vaardigheden, Integratie van Lichamelijke Activiteit om het leren in het algemeen te verbeteren, evenals het bedreven gebruik van Technologie en Innovatie in Lichamelijke Opvoeding. Een specifieke nadruk in zijn huidige onderzoek is de toepassing van actieve Virtual Reality.
Dr. Cools is een actieve onderzoeker en is verbonden aan twee vooraanstaande onderzoeksgroepen aan de Vrije Universiteit Brussel: het Brussels Research Institute for Teacher Education en de groep Movement and Nutrition for Health and Performance.
Dr. Cools heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het vakgebied, met recente opmerkelijke publicaties als:
- 'Exploring gender equity in Olympic and Paralympic governance: challenges and perspectives'
- 'Assessing ethical behavior and self-control in elite ultimate championships: a cross-sectional study using the spirit of the game scoring system'
- 'Effects of Playing Music during PE on Intrinsic Motivation of Students'
- 'Self-Refereeing System in Ultimate during the Joint Junior Ultimate Championship in Three Different Divisions—A Different Way to Promote Fair-Play?'
- 'Physical play-How do we inspire and motivate young children to be physically active through play? An international analysis of twelve countries’ national early years curriculum policies and practices for physical activity and physical play'
- 'Promoting Unity in Diversity Through Integration of LGBTIQ+ Issues at the Borders of Classrooms and Sports Fields: Be Different Together Through Our Differences!'
Samengevat is Dr. Wouter Cools een gerespecteerde academicus met een breed scala aan onderzoeksinteresses op het gebied van lichamelijke opvoeding, sport en bewegingswetenschappen. Zijn werk richt zich op cruciale aspecten van sportpedagogie, vaardigheidsontwikkeling en innovatieve technologie-integratie, waarmee hij zinvolle bijdragen levert aan zowel de academische wereld als het praktijkonderwijs. De multidimensionale bijdragen van Dr. Cools onderstrepen zijn toewijding aan de vooruitgang van de Lichamelijke Opvoeding en de bredere impact ervan op onderwijs, beweging en inclusie.
Opleiding / Academische kwalificatie
Bewegings- en Revalidatiewetenschappen, Doctor in de Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen, Vrije Universiteit Brussel
Datum van toekenning: 26 apr 2010
Bewegings- en revalidatiewetenschappen, Licentiaat Lichamelijke Opvoeding, Vrije Universiteit Brussel
Datum van toekenning: 4 jul 2003
Bewegings- en revalidatiewetenschappen, Kandidaat in de Lichamelijke Opvoeding, Vrije Universiteit Brussel
Datum van toekenning: 5 jul 2001
Onderwijs, Geagregeerde voor het lager secundair onderwijs Lichamelijke Opvoeding, Artesis Plantijn University College
Datum van toekenning: 24 jun 1999
Externe posities
Docent, Artevelde Hogeschool
1 okt 2016 → …
Vingerafdruk
- 1 Soortgelijke profielen
Samenwerkingen en hoofdonderzoeksgebieden uit de afgelopen vijf jaar
-
EUPOM156: Erasmus+ KeyAction 2: Innoveren in de manier waarop STEM wordt onderwezen door middel van sport in het schoolonderwijs
1/11/24 → 31/10/26
Project: Toegepast
-
EUPOM144: Erasmus+ Kernactie: Virtual reality-sportinteractie tussen Europese scholen (VIBES)
Cools, W., Sarens, M., Aerenhouts, D. & Zinzen, E.
1/12/23 → 31/05/26
Project: Toegepast
-
-
OZR989: Motorische vaardigheden bij kleuters van 4 tot 6 jaar, gerelateerd aan de bewegingscultuur in de kleuterschool en het jonge gezin.
Samaey, C., Andries, C., De Martelaer, K. & Cools, W.
1/10/03 → 31/12/07
Project: Fundamenteel
Onderzoeksoutput
-
Body Percussion: Active and inclusive teaching oriented to disciplinary knowledge and transversal skills
Ambretti, A., Mazzella, M. & Cools, W., 24 jan 2025, In: Excellence and Innovation in Learning and Teaching. 9, 2, blz. 79-97 19 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open Access -
Assessing ethical behavior and self-control in elite ultimate championships: a cross-sectional study using the spirit of the game scoring system
Amoroso, J. P., Coelho, L., Boulton, R. A., González-Toro, C. M., Costa, F., Christodoulides, E., Cools, W., Dudley, D., Moore, J. E., Furtado, G. E., Cheng, M-Y. & Calmeiro, L., 1 mei 2024, In: Frontiers in sports and active living. 6, 10 blz., 1297821.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open AccessBestand1 Downloads (Pure) -
Exploring gender equity in Olympic and Paralympic governance: challenges and perspectives
Abouna, M-S., Erdoğan, S., Lecocq, G., Zaļupe, S., Agostinelli, C., Masanovic, B., Orlic, A., Niemisalo, N., Gençay, Ö. A. & Cools, W., 20 aug 2024, In: Olimpianos - Journal of Olympic Studies. 8, blz. 45-63 19 blz.Onderzoeksoutput: Article › peer review
Open AccessBestand1 Downloads (Pure) -
Gender diversity: Understanding the needs of transgender and non-binary young people in physical education classes: A descriptive case study of a school in the Netherlands
Kingma, S. & Cools, W., dec 2024, In: International Journal of Physical Education. 61, 3, blz. 15-30 16 blz., 2.Onderzoeksoutput: Article › peer review
-
Guide et documents d'orientation pour la mise en oeuvre du cadre et de l'instrument QualiTePE
schnitzler, C., Lefèvre, L., Crapa, A., Langer, W., Herrmann, C., Gerlach, E., Cools, W., Adamakis, M., Slingerland, M., Borghouts, L., Costa, J., O'Brien, W. & Lemling, A., 1 aug 2024Onderzoeksoutput: Other contribution
Datasets
-
Gender diversity: Understanding the needs of transgender and non-binary young people in physical education classes. A descriptive case study of a school in the Netherlands.
Kingma, S. (Data Collector) & Cools, W. (Supervisor), Zenodo, 12 feb 2024
DOI: 10.5281/zenodo.10650902, https://zenodo.org10650902
Dataset
Activiteiten
-
Sport for People and Planet: an approach for sustainable development through physical activities in Europe
Wouter Cools (Speaker)
23 feb 2023Activiteit: Talk or presentation at a workshop/seminar
-
SELF-REFEREEING IN ULTIMATE FRISBEE DURING THE YOUTH ULTIMATE CHAMPIONSHIP SELF-REFEREEING IN ULTIMATE FRISBEE DURING THE YOUTH ULTIMATE CHAMPIONSHIP
José Pedro Amoroso (Speaker), Luis Pedro Coelho (Contributor), Henrietta Papp (Contributor), Felipe Costa (Contributor), Efstathios Christodoulides (Contributor), Wouter Cools (Contributor), Zoltán Erdősi (Contributor), Jr James E. Moore (Contributor) & Guilherme Eustáquio Furtado (Contributor)
mei 2023 → …Activiteit: Talk or presentation at a conference
Bestand -
Gender equality in sports. How do we tackle challenges?
Wouter Cools (Invited speaker)
2 okt 2021Activiteit: Talk or presentation at a conference
-
Hersenen hebben nood aan beweging!
Wouter Cools (Speaker)
24 okt 2016Activiteit: Talk at an external academic organisation
-
LEREN IN BEWEGING 2: BEWEGINGSINTEGRATIE IN HET CURRICULUM LAGER ONDERWIJS
Wouter Cools (Member)
19 sep 2016 → 15 sep 2019Activiteit: Research and Teaching at External Organisation
Knipsels
-
Only 2 in 100 children show an adequate physical activity level
11/09/13
1 Mediabijdrage
Pers / media: !!Other
-
Leerkansen voor alle leerlingen
Katrien Struyven, Catherine Coubergs, Nadine Engels, Wouter Cools & Kristine De Martelaer
26/02/13
1 item van Media-aandacht
Pers / media: !!Research
Scriptie
-
Determinants affecting a child's actual motor competence: A developmental perspective
Auteur: Coppens, E., Lenoir, M., D'Hondt, E., De Martelaer, K., Bardid, F., Deconinck, F., Haerens, L., Patrick, C., Van Waelvelde, H., Van Dyck, D., Brian, A., Côté, J., Cools, W. & Van Hove, G., 17 nov 2021Begeleider: Lenoir, M. (Externe persoon) (Promotor), D'Hondt, E. (Promotor) & Bardid, F. (Externe persoon) (Co-promotor)
Scriptie/Masterproef: Doctoral Thesis
-
FLEMISH PRESCHOOL CHILDREN’S FUNDAMENTAL MOVEMENT SKILL PERFORMANCE IN RELATION TO INDIVIDUAL AND FAMILY CORRELATES
Auteur: Cools, W., 26 apr 2010Begeleider: De Martelaer, K. (Promotor), Andries, C. (Co-promotor), Samaey, C. (Co-promotor), Zinzen, E. (Jury), Deforche, B. (Jury), Kristoffersen, I. (Jury), Theeboom, M. (Jury), Cardon, G. (Externe persoon) (Jury), Lenoir, M. (Externe persoon) (Jury) & Stratton, G. (Externe persoon) (Jury)
Scriptie/Masterproef: Doctoral Thesis
-
Het gebruik van ICT in de opleidingsinstituten lichamelijke opvoeding in Vlaanderen
Auteur: Cools, W., 2003Begeleider: De Martelaer, K. (Promotor)
Scriptie/Masterproef: Master's Thesis