Projectdetails
!!Description
Onderzoek wijst op sterke relaties tussen onderwijs en de socio-economische achtergrond van een gezin. De socio-economische status is een sterke voorspeller van onderwijsdeelname, studieresultaten, onderwijsniveau en schooluitval. In een eerste onderzoeksfase gaan we na of de leervorm 'zelfregulerend leren' sociale ongelijkheden tussen leerlingen kan reduceren. Ten eerste peilen we naar de mate waarin reeds sprake is van zelfregulerende praktijken in Brusselse lagere scholen. We inventariseren motieven die leraren hanteren voor een doorgedreven introductie van deze leervorm. Ten tweede gaan we na of er aanwijzingen zijn om te stellen dat zelfregulerend leren de schoolprestaties en studiekeuze van leerlingen uit lage socio-economische milieus positief beïnvloedt. We houden daarbij rekening met beïnvloedende gezins- en schoolkenmerken. Gebruik makend van structurele modellen en multilevel analyse, ontwikkelen we tenslotte een conceptueel model dat de invloed van zelfregulerende leerkenmerken op schoolprestaties weergeeft, rekening hou-dend met gezins- en schoolkarakteristieken. Het ontwikkelde conceptueel model zal als uitgangspunt gebruikt worden om, in latere onderzoeksfasen, de impact van een daadwerkelijke implementatie van zelfregulerend leren op sociale on-gelijkheden te meten.
Acroniem | OZR702 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/01/02 → 31/12/03 |
Flemish discipline codes in use since 2023
- Pedagogical and educational sciences
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.