Projectdetails
!!Description
De 50-plussers vormen een kwantitatief zeer belangrijke groep (1 op 3 is
50+). Ook op kwalitatief vlak vormen zij een belangrijke groep daar zij
over heel wat competenties beschikken. Om deze kwalificaties op
maatschappelijk vlak te realiseren, is het aangewezen de particiatie van
die doelgroep te optimaliseren. Dit impliceert agogische
veranderingsprocessen waarbij vormings- en leerprocessen een centrale
plaats innemen. Toch kunnen wij stellen dat kennis en onderzoek
dienaangaande beperkt is en dat de professionalisering binnen het werkveld
ontbreekt. In het kader van dit onderzoek wensen wij derhalve een analyse
te maken naar structuur en opbouw van het vormingstraject en dit zowel
binnen het sociaal cultureel vormingswerk als binnen de
beroepsorganisaties. Vervolgens zullen wij een theoretisch intervantiemodel
ontwikkelen die wij in een laatste fase zullen toetsen aan de praktijk,
zijnde de sociaal culturele verenigingen en de beroepsorganisaties die zich
richten tot de 50-plussers.
50+). Ook op kwalitatief vlak vormen zij een belangrijke groep daar zij
over heel wat competenties beschikken. Om deze kwalificaties op
maatschappelijk vlak te realiseren, is het aangewezen de particiatie van
die doelgroep te optimaliseren. Dit impliceert agogische
veranderingsprocessen waarbij vormings- en leerprocessen een centrale
plaats innemen. Toch kunnen wij stellen dat kennis en onderzoek
dienaangaande beperkt is en dat de professionalisering binnen het werkveld
ontbreekt. In het kader van dit onderzoek wensen wij derhalve een analyse
te maken naar structuur en opbouw van het vormingstraject en dit zowel
binnen het sociaal cultureel vormingswerk als binnen de
beroepsorganisaties. Vervolgens zullen wij een theoretisch intervantiemodel
ontwikkelen die wij in een laatste fase zullen toetsen aan de praktijk,
zijnde de sociaal culturele verenigingen en de beroepsorganisaties die zich
richten tot de 50-plussers.
Acroniem | OZR420 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/01/00 → 31/12/03 |
Flemish discipline codes in use since 2023
- Pedagogical and educational sciences
- Anthropology
- Sociology
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.