Het Europese E-TOUR project, van januari 2000 tot december 2002
Aangenaam rijden in de stad op een fiets met elektrische hulpmotor
Mobiel zijn in een stad, het onderwerp is niet nieuw!
Het Europese E-TOUR project wil de rol aantonen die tweewielers, elektrische fietsen en scooters, kunnen spelen om in een stad mobiel te zijn. 'De fietser met zijn fiets vervangt de automobilist met zijn auto'; '1.5m2 op de baan in plaats van 15m2!'
Fietsend met de hulp van een elektrische motor lijken de hellingen minder steil en voelt tegenwind aan als een verfrissend briesje. Een groter aantal personen vindt hierdoor weer toegang tot het fietsen: Leeftijd, fysische vermoeidheid of handicap, gebrek aan oefening vormen minder dan bij een gewone fiets een belemmering.
In het Brusselse gewest brengt het VUB team van de Vakgroep Elektrotechniek, onder de leiding van de professoren Philippe Lataire en Gaston Maggetto, 50 fietsen in dienst en volgt deze op.
ELECTRABEL stelt deze fietsen ter beschikking als partner geassocieerd aan het E-TOUR project.
E-TOUR neemt in zijn geheel meer dan 650 elektrische fietsen in dienst, niet enkel in Brussel maar eveneens in Rotterdam (Nl), Stockholm (S), Mendrisio (CH), Basel (CH) en Erlangen (D). De elektrische scooters zullen deel uitmaken van mobiliteitsaanbod-systemen in Barcelona (SP), Rome (It), Capri (It) en Mykonos (Griekenland). De meeste van deze steden zijn CITELEC-leden.
Het E-TOUR project heeft meerdere doelstellingen die zeer verscheiden zijn maar toch zeer complementair: marktdefinitie, vergelijkende tests, geneeskundige studie over de gezondheidsvoordelen die fietsen bieden, transportintermodaliteit en transportmode-overdracht.
- Marktdefinitie: Alle verzamelde informatie zal toelaten om de mogelijke gebruikers te omschrijven en zo de markt voor elektrische tweewielers te bepalen.
- Vergelijkende testen: Het project bevat een grondige onderlinge vergelijking van de elektrische tweewielers die de markt aanbiedt. Hiervoor is voorzien om van de fietsen de belangrijkste kenmerken te bepalen en te meten.
- Geneeskundige studies: Aan enkele uitgekozen vrijwilligers zal de VUB aanbieden om zich geneeskundig te laten opvolgen. De professoren Romain Meeusen en Bart Van Gheluwe, die verbonden zijn aan de Faculteit Lichaamlijke Opvoeding en Kinesitherapie, zullen de studie leiden om de fysiologische verbeteringen te onderzoeken die fietsgebruik met zich meebrengt.
- Transport intermodaliteit en overdracht van transportmode: Fietsen, fietsen met elektrische hulpmotor en elektrische scooters kunnen een fundamentele rol spelen om de mobiliteit te verbeteren in de steden. Het project voorziet om speciale aandacht te besteden aan overdracht van de vierwielige transportmode naar een tweewielige. Het project wil ook intermodaal transport bevorderen, waarin openbaar vervoer een rol vervult. Het project besteedt ook aandacht om in het Brusselse gewest de gewestelijke fietsroutes ruime bekendheid te geven.
Op 6 mei 2000 heeft Staatssecretaris Robert DELATHOUWER in het laboratorium 'Elektrotechniek' van de VUB het Brusselse luik in het project E-TOUR ingehuldigd met een eerste rit en heeft hij een fiets in gebruik genomen voor een proefperiode van 2 maanden. Op 7 mei 2000 hebben de VUB en CITELEC deelgenomen aan de 'Dring-Dring' actie die doorging tijdens de 'Autovrije Tervurenlaan!' dag, georganiseerd voor de 103e verjaardag van deze laan. Belangstellenden konden een elektrische fiets proberen gedurende een korte proefrit. Op 4 juni 2000 hebben de bezoekers aan 'Het groot milieufeest' in het Koning Boudewijnpark te Jette dezelfde mogelijkheid gekregen. Op 22 september 2000 waren de fietsen in de gemeenten Evere en Watermael-Bosvoorde alsook in de Europawijk rond het Schumanplein ter gelegenheid van het Europese initiatief 'zonder auto mobiel in de stad!'. Op 23 en 24 september 2000 ging de verkenning per elektrische fiets door van de fietsroutes in het Brusselse gewest. De intercommunale SIBELGAS, nauw verbonden met Electrabel, heeft het E-TOUR project beschreven in de zomeruitgave van haar ruim verspreide tijdschift 'Energie voor u'. Een vijfhonderdtal personen hebben op deze publicatie schriftelijk gereageerd.
Al deze gelegenheden hebben toegelaten een groep proefpersonen samen te stellen die gedurende één tot twee maanden een elektrische fiets ter beschikking hebben gekregen of zullen krijgen. Deze personen verbinden zich tot een regelmatig fietsgebruik. Hun adviezen zijn een kostbare informatiebron om het belang van fietsen met elektrische hulpmotor te evalueren. 438 personen hebben zich tot hiertoe aangeboden als proefpersoon.. 213 personen hebben reeds een fiets getest.
Op 6 mei 2001 hebben de VUB en CITELEC opnieuw deelgenomen met elektrische fietsen aan de 'Autovrije Tervurenlaan!' dag en ook aan het 'Lentefeest' in Evere. Op 3 juni 2001 hebben verschillende personen opnieuw met de elektrische fietsen kunnen proefrijden in het Woluwepark tijdens 'het groot milieufeest'. Op 22 september 2001, ter gelegenheid van de europese dag zonder wagen, en gedurende de daaropvolgende week, zijn de fietsen ter beschikking gesteld van het personeel in zes Brusselse gemeenten.
Gedurende de drie jaren dat het E-TOUR project loopt zullen honderden personen op die wijze dit aangename verplaatsingsmiddel ontdekken, alsook de voordelen van fietsen voor de fysieke conditie en de gezondheid en voor de leefbaarheid van de steden.