Projectdetails
!!Description
Het gebruik van evidentie in onderwijspraktijk is de laatste twee decennia stevig in opmars. Onderwijsprofessionals worden verondersteld beslissingen over bijvoorbeeld het gebruik van hun instructiemethoden te onderbouwen met evidentie. Een toenemend aantal gegevensbronnen kan worden aangeboord door professionals, zoals de bestaande wetenschappelijke kennisbasis, door hen zelf verzamelde gegevens bijvoorbeeld aan de hand van klasobservaties, maar meer recent komen ook learning analytics uit digitale leerplatformen beschikbaar voor leerkrachten. Deze trend plaatst hen voor een veelheid aan uitdagingen bij het verwerken van deze informatie. Onderzoek heeft al aangetoond dat het proces om gegevens om te zetten in bruikbare inzichten bijzonder complex is voor leerkrachten. Het onderzoek in dit veld legt zich daarbij momenteel voornamelijk toe op het bestuderen van één enkele bron van evidentie. Nu er meerdere multimodale bronnen van evidentie onder de aandacht komen, wordt er verwacht dat dit kan leiden tot tegenstrijdigheden waardoor de complexiteit voor leerkrachten nog vergroot. Dit onderzoeksproject zal zich toeleggen op de volgende onderzoeksvragen: (1) in welke mate ervaren leerkrachten dergelijke tegenstrijdigheden in multimodale gegevensbronnen en welke elementen dragen bij aan het ervaren van tegenstrijdigheden, en (2) hoe leerkrachten omgaan met deze tegenstrijdige gegevens in hun besluitvorming en praktijk.
Acroniem | OZR4336 |
---|---|
Status | Actief |
Effectieve start/einddatum | 1/09/24 → 31/08/28 |
Keywords
- educational improvemen
Flemish discipline codes in use since 2023
- General pedagogical and educational sciences not elsewhere classified
- Instructional psychology and instructional design