Vlaamse leidraad voor bevordering van metacognitie en effectieve implementatie van zelfregulerend leren

Projectdetails

!!Description

Zelfregulerend leren (ZRL) – waarin metacognitie een centrale rol vervult – is cruciaal voor de academische leerprestaties en -motivatie van leerlingen in zowel het basis- als secundair onderwijs. Onderzoek toont systematisch aan dat zichzelf regulerende leerlingen significant betere leerresultaten behalen dan minder zelfregulerende leerlingen. Ondanks een sterk empirische onderbouw is er een grote nood aan het meer toegankelijk maken van ‘evidence-informed’ praktijken en inzichten over effectieve ZRL-promotie. Deze opdracht heeft als doel de kloof tussen theorie en praktijk over metacognitie en zelfregulerend leren in Vlaanderen (en bij uitbreiding Nederland) verder te overbruggen. De algemene doelstelling van de studie omvat de ontwikkeling van een gecontextualiseerde, Vlaamse leidraad voor het bevorderen van metacognitie en zelfregulerend als doel, en richt zich op volgende kernvragen: (i) Welke kenmerken van interventies in het stimuleren van metacognitie en zelfregulerend leren blijken succesvol met betrekking tot het bereiken van positieve leerresultaten? (ii) Wat is de mogelijke differentiële impact van interventies op leerlingniveau (b.v., leeftijd, SES) en in specifieke leer- of vakgebieden? (iii) Hoe kunnen Vlaamse scholen en leraren(teams) door middel van een leidraad en ondersteunende materialen op een ‘evidence-informed’ wijze de metacognitieve en ZRL-vaardigheden van hun leerlingen inventariseren, ondersteunen en bevorderen?
AcroniemVLOV222
StatusActief
Effectieve start/einddatum13/09/2429/08/25

Keywords

  • metacognitie
  • zelfregulerend leren

Flemish discipline codes in use since 2023

  • Education systems not elsewhere classified