Projectdetails
!!Description
Dit onderzoeksproject stelt enerzijds een rigoureuze implementatie van TALIS 2018 in Vlaanderen voor die voldoet aan de hoogste standaarden zoals voorgesteld door het internationale consortium, anderzijds stellen we een analyse en valorisatie van de oude en nieuwe TALIS-data voor die 1) Vlaanderen vergelijkt met andere Europese landen, 2) trends in kaart brengt obv TALIS 2018, 2013, en 2008 en 3) de reële variatie tussen scholen in Vlaanderen uitdiept. Het project wil inzicht creëren in de 11 thema’s die opgenomen worden in TALIS en stelt een verdere uitdieping voor van 1) de loopbanen van leerkrachten met een focus op zelf-effectiviteit, jobtevredenheid en motivatie, 2) sterk schoolleiderschap met aandacht voor omgang met multiculturele diversiteit en grootstedelijke problematieken en 3) de mentale gezondheid bij leraren en schoolleiders. Voor die laatste uitdieping voorzien we een korte extra module over mentale gezondheid (burnout en psychologische stress) die de data sterk verrijken. Hiermee willen we de nodige indicatoren leveren die bijdragen aan de realisatie van de strategische doelstellingen uit de beleidsnota onderwijs.
Korte titel | TALIS 2018 |
---|---|
Acroniem | VLOV38 |
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 10/11/16 → 31/03/20 |
Keywords
- onderwijs
- onderwijsgevende - welbevinden
Flemish discipline codes in use since 2023
- Methodology of pedagogical and educational research
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.
Datasets
-
Database Expert Survey Opleiding en steunmaatregels voor Leerkachten per land
Van Den Borre, L. (Creator), Van Droogenbroeck, F. (Creator) & Spruyt, B. (Creator), OSF, 5 aug 2021
DOI: 10.17605/OSF.IO/8ADRH, https://osf.io/8adrh/ en 3 meer links, https://www.sodha.be/dataset.xhtml;jsessionid=488d46e1abe513fa7553a7c8d6f8?persistentId=doi%3A10.17605%2FOSF.IO%2F8ADRH&version=&q=&fileTypeGroupFacet=%22Document%22&fileTag=%22Survey%22&fileSortField=type&fileSortOrder=, http://10.1016/j.ijer.2021.101833, http://10.1016/j.tate.2021.103427 (minder tonen)
Dataset