Projectdetails
!!Description
Het Vlaamse onderwijsmodel van segregeren van leerlingen om ze nadien (eventueel) te integreren staat onder grote internationale druk. De school moet een "school voor allen" worden. Inclusief onderwijs zal ook in Vlaanderen ingang moeten vinden. De implementatie ervan zal allicht grote problemen met zich brengen. Scholen proberen zich vanwege hun kwetsbare technologie en vage doelen af te schermen tegen verandering. Allarlei knelpunten kunnen ervoor zorgen dat in de scholen grote weerstand zal bestaan tegen de implementatie van inclusief onderwijs. In dit onderzoek trekken we via een enquête na hoe landen met een andere vorm van inclusief onderwijs (USA, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Noorwegen, Spanje) omgaan of omgegaan zijn met de implementatie. Vervolgens proberen we door middel van een Delphi-onderzoek suggesties aan te dragen voor het succesvol implementeren van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Het gaat met andere woorden om praktijkgericht onderzoek met de bedoeling (1) het inventariseren en analyseren van in het buitenland bestaande beleidsopties en organisatievormen, (3) het ontwerpen van alternatieven voor het implementeren van inclusief onderzoek (ontwerponderzoek). Het onderzoek loopt over twee jaar.
Acroniem | OZR156 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/01/98 → 31/12/99 |
Flemish discipline codes in use since 2023
- Pedagogical and educational sciences
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.