Blessure-incidentie en -patronen bij U10-U14 voetballers in Belgische elite jeugdopleidingen: Prospectieve cohortstudie naar de risico- en/of beschermende factoren in termen van groei, maturatie, fysieke fitheid en motorische coördinatie.

Projectdetails

!!Description

Deelname aan georganiseerde sporten is de sleutel tot fysieke activiteit, maar brengt ook een aanzienlijk letselrisico met zich mee. Een grote uitdaging is het identificeren van de risico- en / of beschermende factoren voor de waargenomen incidentie van letsels en patronen. Aangezien voetbal wereldwijd de meest populaire sport is, waaronder een groot aantal (pre) puberale spelers, is dit project in eerste instantie gericht op elite jeugdvoetbal. Hoewel steeds meer door volwassenen wordt gereden, kan worden verondersteld dat het (onvolgroeide) spier-skeletstelsel anders gevoelig is voor traumatische en mogelijk in grotere mate overbelastingsletsel. Tot op heden is epidemiologisch onderzoek binnen deze populatie beperkt en vaak geconfronteerd met methodologische / statistische tekortkomingen die tot onduidelijk bewijs leiden. Ook is de determinant rol van groei, volwassenheidsstatus, fysieke fitheid en vooral motorische coördinatie niet volledig begrepen. Rekening houdend met deze intrinsieke kenmerken en het gebruik van een prospectief cohortstudieontwerp na U10-U14 elite voetballers van meerdere academies gedurende verschillende seizoenen, is ons HOOFDGEBIED het voorspellen van de tijd tot letsel (of tussen terugkerende verwondingen) en het aantal van blessures aangepast voor individuele blootstellingstijden. Met andere woorden, welke profielen de meeste kans hebben om (re-) blessure-vrij te blijven en om weinig blessures te ervaren. Ons innovatieve project zal uiteindelijk leiden tot de ontwikkeling van een (theoretisch) voorspellend model ter ondersteuning van screening / preventie-initiatieven en veilige / efficiënte voetbalpraktijken bij kinderen.
AcroniemFWOTM813
StatusGeëindigd
Effectieve start/einddatum1/10/1630/09/20

Flemish discipline codes

  • Physical education and development curriculum and pedagogics