Linguistische en psycholinguïstische determinanten van de doeltreffendheid van expliciete instructie in tweede-taalverwerving.

    Projectdetails

    !!Description

    Dit onderzoek tracht op een experimentele wijze na te gaan in welke mate en onder welke omstandigheden expliciete instructie over grammaticale structuren van een tweede taal de verwerving van impliciet kennis van die taal (gunstig) beïnvloedt. Om deze invloed na te gaan zal een algemene hypothese getest worden. Daarna zullen wij ons toespitsen op de structuren en regels. Hiervoor zullen wij gebruik maken van een aantal onafhankelijke linguïstische en psycholinguïstische variabelen. Voor de te leren structuren zijn dat (a) de linguïstische-typlogische gemarkeerdheid en (b) de contrastieve gemarkeerdheid. Voor de te leren regel zijn dat (a) haar betrouwbaarheid en (b) haar psycholinguïtische complexiteit. Voor elk van de vier variabelen hebben wij een hypothese geformuleert die d.m.v. een experimenteel design zullen onderzocht worden in een klascontext waarbij het type expliciete instructie constant gehouden wordt. Er zullen dus 6 groepen van 20 personen elk getest worden die twee controle conditites en 4 experimentele condities vertegenwoordigen.
    AcroniemFWOAL117
    StatusGeëindigd
    Effectieve start/einddatum1/01/9931/12/02

    Flemish discipline codes in use since 2023

    • Pedagogical and educational sciences
    • Languages and literary studies

    Vingerafdruk

    Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.
    • Complexity, accuracy and fluency: Definitions, measurement and research

      Housen, A., Kuiken, F. & Vedder, I., 2012, Dimensions of L2 Performance and Proficiency: Complexity, Accuracy and Fluency in SLA. Housen, A., Kuiken, F. & Vedder, I. (redactie). John Benjamins Publishing Company, blz. 1-20 20 blz. (Language Learning & Language Teaching; vol. 32).

      Onderzoeksoutput: ChapterResearchpeer review

      155 Citaten (Scopus)
    • Defining and operationalising L2 complexity

      Bulté, B. & Housen, A., 2012, Dimensions of L2 Performance and Proficiency: Complexity, Accuracy and Fluency in SLA. Housen, A., Kuiken, F. & Vedder, I. (redactie). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, blz. 21-46 25 blz. (Language Learning & Language Teaching; vol. 32).

      Onderzoeksoutput: ChapterResearchpeer review

      343 Citaten (Scopus)
    • Epilogue - Whither CAF?

      Housen, A., Kuiken, F. & Vedder, I., 2012, Dimensions of L2 Performance and Proficiency: Complexity, Accuracy and Fluency in SLA. Housen, A., Kuiken, F. & Vedder, I. (redactie). John Benjamins Publishing Company, blz. 299-302 4 blz. (Language Learning & Language Teaching; vol. 32).

      Onderzoeksoutput: ChapterResearchpeer review