Het project heeft tot doel OPERA4FEV thermoplastische batterij racks te ontwikkelen voor twee functionele demonstratievoertuigen : een massa-productie voertuig van FIAT en voor een "niche" auto, de F-City van FAM. Om de ontwikkeling van elektrische voertuigen in Europa te versnellen,moeten grootschalige productie processen voor batterij racks en elektrische componenten worden ontwikkeld.
De innovatieve oplossingen die OPERA4FEV aanbrengt zullen elektrische, en hydraulische aansluitingen en componenten integreren in een thermoplastische rack waardoor de kosten, het gewicht en de montagetijd verkleind zullen worden.Om de relevantie en de voordelen voor de industrie van de OPERA4FEV oplossing aan te tonen zullen twee thermoplastische racks worden vervaardigd en gemonteerd dmv industriële productietechnieken.
De gehele waardeketen wordt in rekening gebracht, met inbegrip van het eco-ontwerp (demontage en recycling van kritische materialen), assemblage en integratie van cellen en elektrische componenten.
Omdat de veiligheid van de on-board batterijen in elektrische, hybride en plug-in voertuigen van het grootste belang is voor internationale autofabrikanten, zal OPERA4FEV bijzondere aandacht besteden aan de invloed van de rack eigenschappen op de veiligheid in geval van een auto-ongeluk. Ook zullen potentiële risico's voor het voertuig en de inzittenden in geval van uitval van een of meer batterijen beschouwd worden.
Samengevat: de belangrijkste R%D topics van het OPERA4FEV project zijn
-Integratie van cellen in de thermoplastische rack
-Een eenvoudigere montage en snelle connecties van de batterij cellen
-Vermindering van montagetijd
-25% Kostenreductie op componenten (cellen uitgesloten) in vergelijking met bestaande racks
-De verbetering van de ontmanteling voor een beter onderhoud
-50% Reductie van het aantal componenten
-Het ecologisch ontwerp op basis van een life cycle assessment van de racks voor een gemakkelijker recyclage (materialen, ontmanteling)
-Geoptimaliseerd design van kunststof onderdelen met grote afmetingen voor een optimale thermische huishouding, veiligheid, crashgedrag.
-Het gebruik van gerecycleerde polymeren (70% v/h gewicht)
-30% Gewichtsreductie op componenten (zonder batterijcellen)
- Ontwikkeling van een concept aanpasbaar aan de auto-industrie en geëvalueerd d.m.v. representatieve industriele gereedschappen en een assemblage lijn (capaciteit 20 voertuigen / dag)