Projectdetails
!!Description
De afgelopen 25 jaar heeft Content and Language Integrated
Learning (CLIL) steeds meer aan populariteit gewonnen in Europese
onderwijscontexten. De voordelen van CLIL-programma's zijn dan
ook goed gedocumenteerd. Hoewel de mate kan variëren afhankelijk
van de onderzoekscontext, resulteert CLIL vaak in een hogere
vaardigheid in de doeltaal (DT) van het programma, met weinig tot
geen nadelen voor wat betreft de moedertaalvaardigheid van de
leerlingen. De noodzaak en de waarde van dit project komen echter
voort uit het gebrek aan diversiteit in eerdere CLIL studies in termen
van deelnemers, taalkundige context, en DT. De nieuwigheid van dit
project ligt dus in de inachtneming van leerlingen met een
heterogene taalachtergrond (d.w.z. Franstaligen en sprekers van een
erfgoedtaal), een heterogene onderzoekscontext (d.w.z. scholen van
de Vlaamse Gemeenschap in het tweetalige gebied Brussel) en het
Frans als DT. Alle leerlingen zullen worden onderzocht op basis van
hun mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid in zowel de DT als
hun moedertaal door het uitvoeren van spontane taalproductietaken.
Deze producties zullen vervolgens onderworpen worden aan
statische analyses met behulp van Structural equation modeling
(SEM). De resultaten die ik binnen dit project wil verkrijgen, zullen
nieuwe inzichten verschaffen in de effectiviteit van CLIL voor
onderbelichte leerlingenprofielen en maatschappelijke contexten.
Learning (CLIL) steeds meer aan populariteit gewonnen in Europese
onderwijscontexten. De voordelen van CLIL-programma's zijn dan
ook goed gedocumenteerd. Hoewel de mate kan variëren afhankelijk
van de onderzoekscontext, resulteert CLIL vaak in een hogere
vaardigheid in de doeltaal (DT) van het programma, met weinig tot
geen nadelen voor wat betreft de moedertaalvaardigheid van de
leerlingen. De noodzaak en de waarde van dit project komen echter
voort uit het gebrek aan diversiteit in eerdere CLIL studies in termen
van deelnemers, taalkundige context, en DT. De nieuwigheid van dit
project ligt dus in de inachtneming van leerlingen met een
heterogene taalachtergrond (d.w.z. Franstaligen en sprekers van een
erfgoedtaal), een heterogene onderzoekscontext (d.w.z. scholen van
de Vlaamse Gemeenschap in het tweetalige gebied Brussel) en het
Frans als DT. Alle leerlingen zullen worden onderzocht op basis van
hun mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid in zowel de DT als
hun moedertaal door het uitvoeren van spontane taalproductietaken.
Deze producties zullen vervolgens onderworpen worden aan
statische analyses met behulp van Structural equation modeling
(SEM). De resultaten die ik binnen dit project wil verkrijgen, zullen
nieuwe inzichten verschaffen in de effectiviteit van CLIL voor
onderbelichte leerlingenprofielen en maatschappelijke contexten.
Acroniem | OZR4009 |
---|---|
Status | Geëindigd |
Effectieve start/einddatum | 1/11/22 → 31/12/23 |
Keywords
- CLIC
- Second Language Acquisition
- Multilingualism
Flemish discipline codes in use since 2023
- Sociolinguistics
- Language acquisition
- Contact linguistics
Vingerafdruk
Verken de onderzoeksgebieden die bij dit project aan de orde zijn gekomen. Deze labels worden gegenereerd op basis van de onderliggende prijzen/beurzen. Samen vormen ze een unieke vingerafdruk.